יתרונות וחסרונות בעבודה במודל שיווק שותפים

בשנים האחרונות אנחנו יכולים להיחשף יותר ויותר למודל כלכלי ייחודי אשר צובר תאוצה. מדובר על שיווק שותפים, מודל אשר מכיל בתוכו חברות עסקיות שונות וגורמים אשר מתמחים בכל הקשור לתחום המכירות, במיוחד כשמדובר על שיווק ומכירות ברשת.

המודל התחיל באינטרנט בזכות כל הנושא של קידום אתרים במנועי חיפוש. עם הזמן הוא התרחב, בזכות העובדה שכיום אפשר לבצע את הקידום והשיווק, גם דרך רשתות חברתיות וכן באמצעים אחרים.

במאמר זה נסקור תחילה את היתרונות של שיווק שותפים, לאחר מכן את החסרונות ולבסוף נציג מספר סיכונים של מספרים לנו על המודל וכיצד אפשר להתמודד איתם.

יתרונות של שיווק שותפים

אנחנו יכולים למצוא מספר יתרונות לרעיון של שיווק שותפים, בין אם זה עבור מי שמפעיל תוכנית כזו ובין אם זה עבור גורמים אחרים בשרשרת, למשל, מי שמבצע את כל תהליך השיווק וכן קיימים יתרונות שונים לאתרים אשר עבורם מבצעים את השיווק.

נתחיל מהשכבה הראשונה, היתרונות של מי שמפעיל את רשת השיווק:

יתרון ראשון ובולט, זה עצם העובדה שהוא מתפנה לבצע דברים אחרים, בזמן שתהליך השיווק נעשה על ידי גורמים אחרים, כאמור, מיקור חוץ כפי שאמרנו.

יתרון שני בולט הוא, בצורה כזו, ניתן להגיע אל קהלים אשר לא תמיד ניתן להגיע אליהם באופן ישיר. אותם משווקים שעובדים עבור מנהלי הרשת, ידעו לייצר שיטות יצירתיות לשיווק האתרים השונים.

יתרון שלישי, מדובר על רשת שמאפשרת חיבור בין גורמים שונים, אשר יוצרים כוח שיווקי גדול. אנחנו יכולים לראות את זה דרך שיתופי פעולה באינטרנט בין חברות שונות שעובדות יחד בתוכניות שותפים שונות.

השכבה השנייה, המשווקים עצמם, גם עבורם תוכנית שותפים כוללת מספר יתרונות, למשל, תוכנית שכזו מאפשרת להם לקבל עמלות יפות על שיווק אתרים שונים בדרכים מגוונות. הם יכולים לעבוד מהבית או מכל מקום אחר, לבצע את התהליך בין אם כעבודה ראשית ובין אם כעבודה צדדית, וכך הם יכולים ליהנות ממשכורת לא רעה.

יתרון נוסף הוא, אם הם בעצמם מבקשים לקדם ולשווק אתרים מסוימים, אזי שהם יכולים לייצר שותפויות שונות ובכך הם יעזרו גם ללקוחות שלהם וגם לרשת השותפים אליה הם משתייכים. יש כאן מצב של win-win עבור כולם.

השכבה השלישית היא בעלי החברות, בעלי המקצוע, אשר עבורם מבצעים את כל התהליך. התוכנית מאפשרת להם ליהנות משני יתרונות גדולים. הראשון הוא, כך הם יכולים להרוויח חשיפה במקורות שהם לא תמיד יכולים להיחשף אליהם, בקרב קהלים מגוונים (בפרט צעירים, מיעוטים, מגזרים מסורתיים, קהלים שלא תמיד קל להגיע אליהם דרך פרסום רגיל). היתרון השני הוא, הם מרחיבים בכך את מעגל החשיפה שלהם וכן יוצרים שיתופי פעולה עם גורמים שונים, מה שמרחיב את הנראות שלהם, לא רק בכל מה שקשור לשיווק ופרסום מול לקוחות אלא גם בכל מה שקשור לנראות בתחום בו הם פועלים.

חסרונות של שיווק שיתופים

עבור מי שאחראי על רשת השותפים, יש שני חסרונות עיקריים. הראשון הוא, כמו בכל מצב של מיקור חוץ, אין לנו שליטה מוחלטת על מי שמבצע את התהליך. זה לא דומה למצב בו אנחנו מעסיקים אנשים והם עובדים שכירים שלנו. מדובר בצוות של מקדמים שלצד העבודה איתנו, מבצעים עוד עבודות רבות אחרות, עבור עצמם או עבור אחרים. אין לנו שליטה על התפוקה שלהם, אנחנו מתבססים על כוונות טובות ועל הרצון שלהם להרוויח.

החיסרון השני הוא, מדובר בתהליך שבנוי על שכבות, רובד על רובד. כשזה בנוי ככה, תמיד יש חשש שרובד אחד לא יפעל בצורה נכונה או בצורה מדויקת, ואז כל הבניין יקרוס. זה עלול לגרום נזק לכל התהליך.

עבור המשווקים, יש חסרון בצד הכלכלי. אומנם רשת שותפים נשמעת כמו דבר מפתה, במיוחד כשמסתכלים על היחס בין משך זמן העבודה, התפוקה שצריך לייצר אל מול הרווח שאפשר לעשות, אך לא מדובר בשכר קבוע, ואי אפשר להסתמך על כך בתור משכורת רגילה, אלא אם עוסקים בזה בפול טיים ג'וב ובצורה מאוד איכותית ומדויקת. חשוב לקחת בחשבון, שמדובר בתהליך ארוך, וחייבים לנקוט בצורת עבודה מאוד אמינה ומדויקת בשביל שירצו לעבוד איתנו לאורך זמן.

החיסרון הבולט עבור חברות ובעלי האתרים אשר אמורים ליהנות מרשת שותפים שכזו הוא, שאין להם שליטה על התהליך. אותם משווקים אחראים להביא להם טארפיק ופניות, מנהלי הרשת אחראים על גיוס אותם משווקים. כלומר השליטה שלהם די מצומצמת עד אפסית.

מהם הסיכונים שלא מספרים לנו על המודל

ישנם מספר סיכונים בולטים ברשת שותפים, למשל, עבודה לא אמיתית של משווקים, כלומר הם יכולים לייצר תמונת מצב, כאילו יש תנועה, כאילו באמת יש פניות של גולשים לאתר, אך זה לא באמת כך. כל הפניות יתבססו על פרטים מזויפים. סיכון אחר שאתרים רבים נתקלו בו, מצב שהמקום והדרך בה נעשה הפרסום במטרה למשוך גולשים, הוא באמצעות אתרים בעייתיים ושיטות מפוקפקות. מן הסתם, אך אחד לא רוצה לגלות שהאתר שלו פורסם ומותג דרך שיטות ואתרים שכאלה.

סיכון אחר שאנשים לא מודעים אליו הרבה פעמים, מצב בו המשווקים מתחרים נגד העסק מבלי שהוא יודע על זה, ואז הם פועלים נגדו בפלטפורמות שונות מבלי שהם ניזוקים מכך.

כיצד ניתן להתמודד עם הסיכונים הנ"ל? ובכן, אנחנו צריכים לדעת עם מי לעבוד, צריך לבחון את שיטות העבודה שלו לעומק, ולבצע מעקבים מקיפים על מנת לוודא שהשירות שהוא מעניק לנו עומדת בקנה אחד עם הדרישות והציפיות שלנו.