אחד מאמצעי הפרסום והשיווק הטובים ביותר כיום באינטרנט, הם רשתות טאבולה ואאוטבריין. רשתות אלו מאפשרות לנו להפיץ תכנים לאתרים שונים, כך שכל גולש אשר נכנס לאתר מסוים יזכה לראות מאמרים שלנו לגבי מוצרים או שירותים שאנחנו מספקים. אומנם המאמרים יוגדרו כתוכן שיווקי לכל דבר, אך הם ישתלבו באתר בצורה אינטגרלית לגמרי, כלומר, כל מי שיצפה בתוכן, יראה אותו בצורה דומה לאופן בו הוא מפורסמות כתבות אחרות.

שיטה זו הנקראת CONTENT MARKETING, קרי שיווק באמצעות תוכן הפכה להיות מאוד פופולארית בשנים האחרונות בקרב מגוון רחב של עסקים גדולים וקטנים, אנחנו יכולים לראות משרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות, מוסדות אקדמיים, עמותות, ארגונים, חברות ענק ועוד שורה אורכה של גורמים אשר משתמשים בצורה בשביל לקבל חשיפה ולמשוך גולשים. מצד שני, כמעט כל אתר גדול, בין אם הוא אתר תקשורת ובין אם הוא אתר מסוג אחר, עובד עם רשתות כמו טאבולה ואאוטבריין ומוכן לפרסם מאמרים בעלי תוכן שיווקי של גורמים שונים.

בהמשך המאמר נציג את היתרונות והחסרונות של שיטה זו, אך לפני נסביר בקצרה מדוע עסקים וגורמים אחרים בוחרים להשתמש בשיטה זו, ומדוע ישנם אתרים שמוכנים לפרסם תוכן שיווקי דרך טאבולה או אאוטבריין.

נתחיל מהסוף, כאמור אתרי תקשורת ואתרים אחרים מוכנים לפרסם תוכן שיווקי שהגיע אליהם דרך טאבולה או אאוטבריין. הסיבה לכך היא פשוטה, כסף. הם מקבלים תוכן שיווקי אך ברמה גבוהה, והם מקבלים עבורו הרבה מאוד כסף. מבחינתם זה לא מפריע שהגולש נהנה מעוד תוכן, מה עוד שהם מניחים שהוא ידע לעשות את האבחנה בין תוכן אמיתי לשיווקי.

מדוע ישנם גורמים שונים שבוחרים להשתמש בתוכן כזה? יש לכך שתי סיבות, הראשונה, מדובר בתוכן שמושך לקוחות ומאפשר להשיג לידים בצורה הרבה יותר איכותית מאשר אופציות אחרות שקיימות היום ברשת, למשל באנרים או פרסומות אחרות. ככל שעובר הזמן אנחנו מגלים יותר ויותר שאנשים לא אוהבים פרסומות ולא ממהרים לעשות עליהן קליק. לעומת זאת תוכן שהוא אינפורמטיבי, גם אם הוא שיווקי, מושך אנשים.

הסיבה השנייה, מדובר בחשיפה באתרים משמעותיים. אנחנו יכולים למצוא תוכן כזה באתר של עיתון הארץ, YNET, וואלה, ועוד שורה ארוכה של אתרים, בכל תחום כמעט, ולא רק בישראל אלא גם בחו"ל. זה יוצר חשיפה עצומה והרבה יותר זולה מאשר פרסום באנר או כל פרסום אחר באותם אתרים. כך שהתמורה משתלמת והעלות משתלמת, אז למה שלא נעשה את זה?

יתרונות של פרסום באמצעות תוכן

היתרון הראשון הוא, שאנחנו יוצרים תוכן אמיתי, ממשי שזוכה לחשיפה. לא מדובר בתוכן חסר משמעות. בסופו של דבר, מה שאנחנו כותבים הוא חומר שהגולש יכול לעשות בו שימוש, חומר אינפורמטיבי על מוצר, שירות או כל דבר אחר. הגולש מקבל אותו בצורה שונה מאשר הוא מקבל פרסומת, שהיא הרבה יותר קצרה והרבה יותר אגרסיבית ושיווקית.

היתרון השני, מאחר והפרסומת היא יותר קצרה, אנחנו צריכים להיות מאוד ממוקדים, מאוד ברורים, לדעת בדיוק כיצד לפענח את מה שאנחנו מחפשים. לעומת זאת, במקרה תוכן שיווקי אנחנו יכולים להציע מאמרים ארוכים, קצרים, להציג גישות, מודלים ועוד. מבחינת תוכן אנחנו יכולים להיות הרבה יותר גמישים.

היתרון השלישי, הגולש מגיע אל התוכן והתוכן מגיע אליו. אם בעבר היינו נוהגים לפרסם תכנים באתרי מאמרים או בלוגים, והיינו צריכים לקוות שהגולש יגיע אלינו בשביל לקרוא אותו, כנ"ל לגבי תוכן שמופיע אצלנו באתר, הרי שכאן מדובר על תוכן שהגולש מגיע אליו כשהוא נכנס לוויאנט או לכל אתר, ומצד שני התוכן מגיע אל הגולש, מאחר והוא יכול להופיע בכל אתר אליו הוא נכנס, שיש לו קשר רלוונטי לתכנים שהגולש קורא. הגולש תמיד יכול להיחשף לתוכן שלנו.

היתרון הרביעי, יש הקשר מסוים. כלומר, המאמר לא מחוץ לקונטקסט, הוא מופיע תחת דברים שיכולים לעניין את הגולש, אין פה שיווק אגרסיבי אך יש פה התאמה לצרכים ולמה שהגולש מחפש. זה נכון ברמה כזו שאנחנו יכולים להתאים את התכנים על פי תחומי עניין, אזור גיאוגרפי, שעות חשיפה, תקציב, וכן על פי התאמה לסוג המכשיר בו יהיה ניתן לראות את התוכן, מחשבים, טאבלטים, סמארטפונים ועוד.

היתרון החמישי, ניתן למכור לידים דרך תכנים שכאלה, בין אם זה באופן ישיר ובין אם זה דרך קישורים אשר מופיעים במאמר ומפנים לאופציה כזו.

היתרון השישי, והוא אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של שיווק באמצעות תוכן. אנחנו יוצרים לעצמנו מוניטין של מומחים בתחום. יכול להיות שאנחנו לא נשיג מיד לקוחות בגלל זה, אך ככל שהתכנים שלנו יופיעו יותר באתרים רציניים, כך הגולשים שייכנסו אליהם יראו בנו מומחים רציניים אשר שווה להתייחס אליהם. זה הרבה פעמים עובד על כך שהגולש רואה את השם שלנו ואת התכנים שאנחנו מפרסמים שוב ושוב, וכן על עצם זה שלא תמיד עושים את האבחנה שבין תוכן רגיל לתוכן שיווקי, ואם אנחנו מפרסמים באתר כזה או אחר, אז זה נתפס כמשהו משמעותי ובעל ערך. אפשר לראות את זה דרך עלייה במדדים של חשיפה לאתר, חשיפה למוצר, לידים ועוד.

חסרונות של פרסום באמצעות תוכן

אנחנו יכולים למצוא שני חסרונות עיקריים. הראשון, זה דורש מאיתנו הרבה מאוד עבודה על כתיבת תכנים איכותיים, אשר באמת ימשכו את הגולשים לבצע דרכנו רכישה של מוצר או הזמנה של שירות. לא מדובר בתוכן רגיל, סטנדרטי, אנחנו צריכים לייצר תוכן ברמה גבוהה, רמה עיתונאית. אחרת גם הגולש יבין שלא מדובר פה בכתבה אמיתית וגרוע מכך, הוא עלול להסיק שאם זה התוכן שאנחנו מייצרים אז זה מלמד משהו גם על המוצר או השירות שלנו. צריך לציין, תוכן איכותי, לא יכול להיות שיווקי, לא יכול להיות תוכן חסר, כלומר בלי מידע משמעותי, והוא גם לא יכול להיות מוטה ברמה כזו שיוצגו בו רק יתרונות, הוא חייב גם להכיל חסרונות בשביל שיהיה ניתן לזהות שהוא אמיתי.

חסרון שני, לא מדובר בפרסום שיכול להתאים לכולם. הוא יכול להתאים לעסקים וארגונים גדולים או בינוניים, הוא לא בהכרח יכול להתאים לעסקים קטנים שהקהל שלהם מצומצם יותר וסביר להניח שהם לא ימשכו אליהם קהל נוסף דרך מאמרים כאלה. לכן צריך לחשוב אם זה משתלם כלכלית ואם זה נכון מבחינה שיווקית.