פנדה 4.0 – מה אנחנו יודעים עד כה?

כיצד מתיישב עדכון 4.0 עם אחד החודשים הסוערים ביותר שהיו בגוגל בחודשים האחרונים ומהם התובנות שכבר ניתן להסיק מן העדכון וחשוב ליישם בשטח

כיצד מתיישב עדכון 4.0 עם אחד החודשים הסוערים ביותר שהיו בגוגל בחודשים האחרונים ומהם התובנות שכבר ניתן להסיק מן העדכון וחשוב ליישם בשטח

אחרי מספר שבועות של חוסר וודאות, לפני שבוע יצאה סוף כל סוף הכרזה רשמית מבית גוגל (או יותר נכון, מפיו של איש יחסי הציבור שלה בפועל, מאט קאטס) על כך שפנדה 4.0 החל לפעול.  כפי שאפשר להבין, מדובר בעדכון משמעותי ולא בעוד עדכון של הגרסה הקודמת של פנדה (גרסה 3).

כזכור עדכון פנדה המקורי נועד להילחם באתרים המציגים תוכן באיכות נמוכה או מעתיקים תכנים מאתרים אחרים. נכון להיום, רב הנסתר על הגלוי ובעלי אתרים רבים גילו שהעדכון החדש לא בדיוק תאם את הציפיות שלהם, אך בכל זאת יש מספר תובנות מעניינות שכבר אפשר להתחיל לדון בהן

סופה בשיא האביב

לאורך חודשים אפריל ומאי נצפו לא מעט שינויים בעמודי התוצאות של גוגל באתרים שונים  כגון MOZ Cast. חלק מבעלי האתרים וביניהם כאלו שנפגעו מעדכונים קודמים של פנדה, היו מוכנים להישבע שמדובר באותם עדכונים עתידיים עליהם קאטס דיבר עוד משנה שעברה והיו אמורים לרכך את ההשפעה של פנדה.

לסיכום, למרות שללא ספק רואים את ההשפעה של פנדה 4.0 מיום שלישי ואילך, לא מן הנמנע שהיו כמה עדכונים קטנים יותר לפניו כתוצאה מניסויים כאלו ואחרים של גוגל. אחרי הכול, גוגל ידועה בכך שאין תמיד התאמה בין המועד בו היא מכריזה על שינוי כלשהו לבין ההשפעה שלו בפועל (ממש כמו שקרה עם עדכון Hummingbird).

פנדה החדש לא נועד רק להעניש

נכון שלאחר כל עדכון של גוגל חשוב לזכור שעל כל אתר שמפסיד יש בדרך כלל מספר אתרים שמרוויחים, אבל העדכון הנוכחי הוא אכן העדכון היחידי שלגביו מאט קאטס דיבר במפורש בהקשר של ריכוך ההשפעה של העדכונים הקודמים. במילים אחרות, גוגל מודה, לפחות בחצי פה, שהעדכונים הקודמים היו רחוקים מלהיות מושלמים, זאת בעוד לאחר עדכון פנדה המקורי, היא נתפסה לעמדת מגננה וטענה שהתוצאות החדשות טובות יותר עבור חלק נכבד מן הגולשים.

כמו כן, לפי סקר שנערך באתר Search Engine Roundtable ונכון להיום ענו עליו יותר מ – 1000 בעלי אתרים, 15% דיווחו על עליה בכניסות לאחר ירידה עקב העדכונים הקודמים ("התאוששות"), 21% דיווחו על עליה מבלי שנפגעו מפנדה בעבר, 25.5% דיווחו על ירידה למרות שלא נפגעו בעבר, 24% לא דיווחו על שינוי ולא נפגעו בעבר ו – 11% לא התאוששו (המספרים מעוגלים מעט).

גוגל תוקפים בכמה חזיתות

מלבד עדכון פנדה, גוגל ביצעו שדרוג נוסף גם לעדכון "PayDay Loan" שנועד לספק תוצאות חיפוש איכותיות יותר עבור שאילתות בעלות אחוז ספאם גבוה במיוחד. מכיוון שהעדכון שוחרר לפי גוגל בסוף השבוע של ה – 17 – 16 לחודש, ניתוח התוצאות של שני העדכונים ביחד נעשה בעייתי אף יותר.

מלבד זאת, התפוצץ גם הסיפור אודות ענישה ידנית של איביי , והרבה מאוד אתרים מיהרו להכתיר אותו כאתר שנפגע באופן הקשה ביותר מפנדה (לצד ask.com), למרות שהיום כלל לא ברור אם הוא אכן נפגע באופן משמעותי מן העדכון.

בשורה התחתונה, אם תרצו לדעת האם כל העדכונים האלו השפיעו עליכם, רצוי שתבדקו את התנועה האורגנית באנאליטיקס החל מסוף השבוע הנ"ל ועד ה – 20 או ה – 21 לחודש.

מסקנות נוספות

מסקנות נוספות והשערות שהועלו באתרים בחו"ל וגם בארץ מובילות לכמה תובנות אפשריות מעניינות (אותן יש לקחת בעירבון מוגבל כמובן):

·        עמודים שנבנו לפי הספר, לפחות מבחינת on page, בהחלט ספגו ירידות ולא היו חסינים מהעדכון. לעומת זאת, דפים עם תוכן איכותי שלא נבנו על ידי מקדמים, לעיתים זכו לבונוס למרות אופטימיזציה לא מושלמת

·        לעיתים דווקא אתרים דלים בתוכן ולא איכותיים עלו בדירוגים.

·        בעלי אתרים שביצעו שינויים רבים בתוכן ואף במבנה האתר שלהם, הורידו דפים כפולים, עיבו דפים עם מעט טקסט, נפטרו מדפי נחיתה ישנים וכו', בדרך כלל גם ראו עליה בתוצאות (במילים אחרות, ההתמדה משתלמת).

·        ההחלטה לא לאנדקס ולמעשה להיפטר מחלק גדול מהתוכן שיצרנו בעבר, החלטה ממש לא קלה, עשויה להשתלם

·        לעומת זאת, בעלי אתרים שביצעו פחות שינויים או לא ביצעו שינויים כלל חזו לעיתים באפקט היו יו : התאוששות ואז פגיעה חוזרת (לצערי ראיתי זאת גם באחד האתרים שלי).

·        הדבר נכון גם לגבי פורומים (שם רווחת מאוד התופעה של יצירת עמודים פיקטיביים לצורך שתילת קישורים על ידי הגולשים עצמם).

·        גם אתרים של מומחים ובלוגרים מובילים ראו לעיתים עליה למרות שגוגל לא שילבו באלגוריתם החדש חלק שהתייחס במיוחד לסמכותיות.

·        חשוב מאוד גם לשים דגש על מעורבות והפניית הגולשים למקורות מהימנים גם אם אין לזאת קשר ישיר לדירוגים. (אפשר גם להיעזר ב – Bounce Rate).

כמובן שנשמח לשמוע גם את המסקנות והתובנות שלכם. האם ראיתם עליה או ירידה לאחר העדכון ומה לדעתכם עשיתם (או לא עשיתם) שהוביל לכך? אל תשכחו שבעולם שלנו, לומדים בעיקר מטעויות, ולא רק מהצלחות…

Picture of איתן יריב

איתן יריב

מה דעתך?

גולשים שקראו את זה קראו גם את:

בהלת הקישורים : שני צדדים למטבע

כיצד מתייחסים בעלי אתרים ומשווקים מטעמם לכלי החדש של גוגל להסרת קישורים? האם בניית קישורים בעידן החדש משאירה מקום לסחיטות ומניפולציות ומה הקשר בין זה לבין הכלי?

קרא עוד