אומרים לכם שאתם חייבים להתאים את האתר למכשירים ניידים? אם היום רק מעט מהתנועה לאתרכם מגיעה מהמכשיר הנייד אין זה אומר שכך גם יהיה בעוד חודש או שנה מהיום!
למעשה, עוד מספר שנים טוענים שבקצב הגידול הנוכחי, הכניסות מנייחים יהיו במיעוט. בשנת 2013, הרוב, כבר בונים אתרים חדשים כאתרים רספונסיביים. אם גם אתם בונים אתר או מבצעים לאתר הקיים שדרוג משמעותי- כנסו ולמדו מה זה עיצוב רספונסיבי ומדוע חשוב שתבחרו בעיצוב זה כבר היום!

נראה שמילת הבאזז הכי פופולארית בחודשים האחרונים בקרב מעצבים גראפיים, בעלי אתרים וגם מקדמי אתרים, היא עיצוב רספונסיבי. מכיוון שמדובר במושג חדש , הרי שלא כולם מבינים ויודעים מדוע דווקא עכשיו הוא חשוב יותר מאי פעם (כלומר, לא מדובר בסתם הייפ).

עיצוב רספונסיבי הוא עיצוב שנועד להתמודד עם מגוון המכשירים הקיימים בשוק , כולל מחשבים שולחניים, מחשבים ניידים, טאבלטים וסמטארפונים. במקום לייצר אתר נפרד לכל מכשיר, מייצרים אתר אחד שמתאים את עצמו לכל המכשירים ביחד. כך גם חוסכים כסף על התאמה מיוחדת של האתר וגם מדלגים מעל המכשול הידוע של פיתוח אפליקציה נפרדת.

בניגוד לעיצוב רגיל שנבנה באופן ליניארי ומתאים לרזולוציה אחת בלבד בדרך כלל,  עיצוב רספונסיבי בנוי מאלמנטים שונים המתאימים את עצמם לרזולוציה ולמרחב שעומד לרשותם בכל מכשיר ומכשיר. בגרסאות מסוימות אין צורך באלמנטים מסוימים או שהם תופסים יותר מדי זיכרון ולכן אי אפשר לכלול אותם, ובגרסאות אחרות, הם מסודרים בצורה שונה. לדוגמה, לאורך במקום לרוחב.

אם אתם מעוניינים לראות כבר עכשיו, כיצד זה נראה, בחנו את התמונות לאתר מיקרוסופט, התמונה מעל ממחישה  את מראה האתר בגרסה הרגילה,  והתמונה משמאל, את האתר כפי שיראה בסמארטפון (בגלילה מעלה ומטה כמובן)
לקבלת דוגמה נוספת, בזמן אמת, אתם מוזמנים להכנס לאתר WAO במקביל מהסמארטפון שלכם 🙂

העיצוב לסמארטפון אמנם לא אסתטי כמו העיצוב למחשב רגיל, אבל הוא הרבה יותר נוח לניווט, בהתחשב במסך הקטן ולא דורש גלילה לצדדים! כמו כן, המילים והאותיות גדולות וברורות ולא מצריכות לעשות זום אין וזום האוט.

 

הקשר בין עיצוב רספונסיבי ל – SEO

שמישות – הגולשים אוהבים יותר אתרים שנראים טוב ורוצים לקבל את אותה החוויה על גבי כל המכשירים.

כפילות תוכן – גוגל אמנם יודע לזהות את האתר הסלולרי כעותק מאושר ולא להעניש בגללו , אבל תחזוקה של שני אתרים זהים היא משימה מורכבת שדורשת לעיתים גם זמן עבודה כפול.

קישורים – אתר מאוחד לא רק מפחית כפילות תוכן, אלא גם גורם לכך שהקישורים לאתר יגיעו בדיוק לאן שהם צריכים והכוח שלהם לא יתפצל…

חיפושים סלולאריים – גוגל מודה בעצמה שאתרים שנבנים לפי תקנים סלולריים, מופיעים במיקום טוב יותר בחיפוש מטאבלטים וסמארטפונים (מערכות הפעלה שאינן של מחשבי Desktop)

Bounce Rate – גולשים ממכשירם ניידים שמגיעים לאתר שאינו מותאם בעבורם, יקפיצו את אחוז הנטישה. גם אם אחוז הנטישה לא באמת משפיע על תוצאות החיפוש, מדובר על איבוד של לקוחות פוטנציאלים.

לא כל הנוצץ זהב הוא

בשלב זה נשאלת השאלה : אם לעיצוב רספונסיבי יש כל כך הרבה יתרונות, למה יש אתרים שפשוט לא משתמשים בו למרות שמכל בחינה אחרת הם נמצאים בשיא הטכנולוגיה? וובכן, לעיצוב רספונסיבי יש גם חסרונות, במיוחד מבחינת הזמן שלוקח לעצב אותו.

זמן – עיצוב רספונסיבי דורש שיתוף פעולה בין קבוצת המעצבים שיוצרים את העיצוב, ובין המפתחים שגורמים לו להיות מוצג כראוי. בדרך כלל קשה יותר לבצע את המעבר בשלבים, וזאת בניגוד לאתר רגיל. אפשר אמנם לבצע את המעבר רק ברמת התמונות , גודל המסך או ההתאמה למגע , אבל משתמשים בדרך כלל לא אוהבים שינויים חלקיים, אלא מצפים לראות אתר בעיצוב שונה לגמרי!

לא מתאים לכל האתרים – אם יש באתר יותר מדי אלמנטים בטקסט, אין בררה אלא לחתוך אלמנטים מסוימים, ובמקרים רבים, זה פשוט לא כדאי וגם מבלבל את גוגל שרואה שתי גרסאות של האתר. יש גם אתרים שבהם ממשק הניווט כולו משתנה, וקשה לשמור על ממשק שונה באתר אחד… (למעשה מוסיפים שכבה נוספת של גיוון מעבר לעיצוב הפשוט)

בדיקה של נתוני האתר הנוכחיים

לסיום, בתוך Google Analytics ניתן לראות כמה משתמשים מגיעים ממכשירים ניידים, ובאילו מערכות הפעלה הם משתמשים (עד לרמת הגרסה). כך אפשר לדעת אם האתר מושך גולשים ניידים ואם מה שנמצא בו בכלל רלוונטי אליהם.

לסיום

העבודה על עיצוב רספונסיבי אולי נראית קשה , אך בעתיד היא תשתלם ותהפוך להיות הסטנדרט של התעשייה וכמובן גם קהילת בוני ומקדמי האתרים. השאלה הרלוונטית לגביכם היא: האם אתם נהנים מתנועה ערה ממכשירים ניידים כבר היום? 
אם כן- האם אתם מוכנים להשקיע כבר היום על מנת לספק חווית משתמש טובה לקבוצת משתמשים אשר הולכת וגדלה בקצב גבוהה? 
ואם לא- מתי כן? מתי תראו בזה הכרח?
אם אחוזי הנטישה שלכם הולכים וגדלים מחודש לחודש בהדרגה- בחנו את התנועה מניידים באמצעות גוגל אנליטיקס – ייתכן ותהיו מופתעים!

אהבתם את הכתבה? יש לכם מה להוסיף? נשמח לשמוע את דעותיכם!