היות וקידום אורגני נראה מאוד פשוט וקל על פני השטח והיות ולרוב אני מבין, ממרבית הפונים אלי לצרכי קידום, שלהבנתם קידום אתרים עיקרו בהשגת קישורים- החלטתי לכתוב כמה מילים על בעיות בהם אני נתקל תדיר באתרי אינטרנט בכלל ובהם גם אתרים "מקודמים" בפרט.
בעיות אלו הם בעיות רווחות וכאלו שלהבנתי, אם היה ניתן להם דגש ופתרון היו, פעמים רבות, מונעות מבעליהם צרות רבות ועוזרות לקידום האתר באופן ניכר. לפחות, לא מונעות אותו ברמה מסוימת. צריך רק לקבל החלטה אמיצה, להגדיר יעדי זמן לתיקונם ולהקציב להם את המשאבים המתאימים הן מבחינת הבדיקה, המניעה והטיפול בהם.
אם למדתם ואתם מכירים, אף במעט את נושא קידום אתרים בגוגל, אומר לכם קודם, למה אני לא מתכוון לפני שאתייחס לדברים להם אני כן.
אני לא מתכוון לטייטל ייחודי לכל דף באתר, לכותרת h1, לעובדה שמילת המפתח אליה כיוונו בדף מופיעה בתוכן ולעובדה שדפים שונים באתר יקשרו לדף הספציפי בעבור מילת המפתח או דומה לה, לפי הקשר תוכני מתאים. את זה, כל מקדם אתרים מתחיל (כמעט) יודע לעשות בדרך נכונה יותר או פחות. אני גם לא מתכוון לשיטות קידום אתרים שמוגדרות כשיטות בעייתיות מראש, הכוונה שלי היא בעיקר לבעיות שמקורם בהזנחה של אתר. בעיות שיש לבדוק אחת לתקופה ואם אפשר למנוע אז לעשות זאת ומראש.
אציין בפוסט זה כמה בעיות נפוצות במיוחד. אשמח לשמוע מה אתם חושבים לגבי אלו ולגבי בעיות חמורות נוספות שהייתם מוסיפים לרשימה
כפילות תוכן
כפילות תוכן מחוץ לאתר– תוכן באתר שנמצא מחוץ לאתר הוא אחד מהשניים: הבנה לקויה של בעל האתר או המקדם בדבר שימוש נכון בתוכן שיווקי או לחילופין, הפרה של זכויות יוצרים.
אני עדיין שומע ומבין מלקוחות שישנם חברות קידום ומקדמים הממליצים להם להפיץ את התוכן שבאתרם באתרי מאמרים או עושים זאת באישורם.
חברים, למרות שהתוכן עלה ואונדקס קודם באתרכם ולמרות שאתם המקור ולמרות שאף דאגתם שההעתק יקשר למקור כבר קרו מקרים בהם נראה כי השכפול נחשב למקור ומופיע במקומו עבור ביטויים רלוונטיים מהדף- האם תרצו שדפים מהאתר שלכם לא יופיעו בתוצאות ובמקומם יופיעו אחרים מאתרי מאמרים?
אני לא מדבר, אגב, על סינדיקציה של כותרות. סינדיקציה של כותרות פוסטים ב-RSS היא מבורכת ובמידה ואתם לא מספקים את המידע במלואו לסינדיקציה, מרבית הסיכויים הם שרק תרוויחו מכך.
המקרה השני של תוכן משוכפל מחוץ לאתר הוא שתוכן נלקח מאתרכם ומתפרסם באתר אחר ללא אישורכם וללא ידיעתכם. היו ברורים בעניין והצהירו בתנאי השימוש באתר שאין לעשות כל שימוש בתכני האתר ללא אישורכם הבלעדי, במידה ויש לכם את מי לתבוע (עוד רגע אגע בנקודה הזו) מדובר בתביעה של עד 100,000 פיצוי לכל הפרה בגין פגיעה בזכויות יוצרים וזאת בנוסף לאפשרות הגשת תביעת נזיקין וללא חובה בהוכחת נזק.
לצערי, אני נתקל לאחרונה בהרבה מקרים בהם פושעי אינטרנט (כך אני מכנה אותם) המנסים לגרום לנזק לאתרים אחרים בדרכים שונות. דרך אחת היא באמצעות שכפול תוכן ובייחוד תוכן דף הבית באתרים אנונימיים המאפשרים הקמת דומיין חינם או בכל מיני אתרי גלישה אנונימיים (פרוקסי) בהם ניתן להציג דף הזהה למקור אחד לאחד ואז לקשר אליו למטרת אינדוקס ויצירת השכפול. בזירה התחרותית של קידום אתרים, אין למעשה כמעט אף אתר אשר מוגן לעניין זה ולא נפגע כתוצאה מפועלם של פושעים אלו, אולי למעט הבלוג של פאבל ופורום קידום אתרים שמופיע נכון ליום כתיבת שורות אלו, בראש התוצאות ומציגים תוכן דינאמי המתחדש לחלוטין אחת לתקופה.
המסקנה שלי היא שאם אתם בזירה תחרותית ומעוניינים להגן על עצמכם בוודאות ובכל מחיר הפתרון כרגע הוא תוכן דינאמי לדפים החשובים באמת או לפחות לחלק ניכר מהם. לאתר המציע שירותים עסקיים זה עשוי להיות (מעט) בעייתי. פתרון אחר ורציני יותר שאני לא יודע עד כמה הוא באמת קיים היום, אמור להגיע מצד גוגל בעדכון האחרון נכון לתאריך ה-16 ליוני לעדכון פנדה.
כפילות תוכן בתוך האתר– בעיה משנית בחשיבותה לכפילות מחוץ לאתר אולם עדיין בעיה קיימת. למרות שמנועי החיפוש מתייחסים פעמים רבות לתוכן משוכפל בתוך האתר כתוכן שאינו עובר פילטר ואיננו מוצג בתוצאות התוצאה בקיום דפים אלו היא פייג' ראנק מבוזבז באתר (הזולג לאלו), כפל דפים מיותרים הנסרקים ללא צורך על ידי הבוט של גוגל על חשבון דפים אחרים ובעיות דומות שעלותם במושגי קידום עשויה להיות גם גדולה מאוד בתלות בכמות הכפילות.
חברות קידום אתרים ומקדמים לעיתים פשוט לא מודעים לעובדה שתוכן מופיע באתר בכתובות שונות. לעיתים זה דף הבית או דפי קטגוריה חשובים.
הבעיה מתרחשת בעיקר במקרים בהם קיימים דפים עם כתובות דינאמיות מרובות פרמטרים. יש להגדיר לגוגל בצורה ברורה מהי הכתובות היחידה לדף באמצעות תגיות מטא מתאימות (canonical) או לבצע הפניה ישירה של כתובת הכפילות לכתובת רלוונטית (הפניית 301) במידה וניתן. יש לבחון את קישור המקור ולתקן אותו אם ניתן.כלי גוגל למנהלי אתרים מאפשר לוובמסטר או למקדם להגדיר את הפרמטרים מהם הוא מבקש שהמנוע יתעלם- גם זה עשוי לעזור למרות שזה אינו הפתרון האולטימטיבי.
אגב, גם בדפי אתרים שאינם דינאמיים קרו מקרים בהם כתובת דף אינטרנט מהאתר הופיעה באינדקס בשתי שמות דפים שונים. דפים עם תוכן זהה כאשר השוני היחידי היה אות אחת גדולה במקום קטנה (באנגלית Capital letters במקום Small letters). מתברר שהכתובות שהוזנו בקישורי מפת האתר היו זהות אך שונות בכך שהאות הראשונה בשם כל קובץ הייתה אות גדולה זה הספיק ליצירת השכפול.
מומלץ יהיה אולי להכניס לצ'ק ליסט של פעולות חשובות עבור קידום אתר מטלה פשוטה. לבחון, אחת לתקופה, מקטעי טקסט מדפי האתר. בחינה של אלו במירכאות כפולות במנוע החיפוש של גוגל תראה לנו האם קיימות תוצאות זהות בתוצאות או אף בתוצאות שהוסרו (כתוצאה מפילטר המונע הצגת תוצאות משוכפלות). כאשר נגלה את התוצאות, נדע כיצד לפעול בהתאם לסוג התוצאות- מהאתר או מחוצה לו, כפילויות שנגרמו בזדון או בשוגג ולפעול באופן מיידי. אפשר גם להשתמש בשירות מצוין – Copyscape הזמין באינטרנט, לעניין זה כדאי גם להתחשב ולבדוק את ההתראות של כלי גוגל למנהלי אתרים לעניין כפילות טייטל ותאור למנועי החיפוש בתוך האתר. פעמים רבות אלו מצביעות על כפילות מלאה של ערוצי התוכן.
קישורים שבורים
קישורים שבורים מעידים על הזנחה, על אתר לא מתוחזק, מקישורים שבורים "בורח" פייג' ראנק מהאתר וכן גם הבוטים של מנועי החיפוש. קיום הקישורים השבורים באתר מונע מהבוטים לסרוק לעיתים דפי אתר "לעומק", להגיע לכל דף בכלל ובתדירות אופטימאלית בפרט. ראיתי מקרים בהם אתרים קישרו גם באופן גורף, מאזור בר הקישורים התחתון, עליון או צדדי לכתובות שבורות שהובילו לדף "לא נמצא" – מעבר להסבר הטכני זה פוגע בחוויית הגלישה של הגולש הפוטנציאלי ולפיכך גם כאן, בקידום.
טעינה איטית עד בלתי נסבלת של דפי אינטרנט
זו עשויה לנבוע מאחסון אתר על שרת בעל משאבים מוגבלים אשר אינו מתאים לצרכי האתר (למשל אתר המספק סטרימינג לוידיאו ומאוחסן על שרת שיתופי), הוספת אלמנטים מיותרים בדפי האתר הפונים למשאבים מחוצה לו שלא לצורך, העלאת תמונות לאתר ללא אופטימיזציה ל-WEB ועד לבעיות קוד חמורות בדף האינטרנט אשר מונעות מהדף להטען כנדרש ובזמן סביר
בהקשר לאלו ולבעיות נפוצות אחרות, השימוש ב-Google Webmaster Tools הוא חובה לכל מקדם אתרים- כלי זה מסייע רבות לאיש הקידום לאתר בעיות לתיקון כגון קישורים שבורים או בעיות זמינות שרת, לקבל הנחיות לשיפור מהירות טעינת דפי האתר ועד לקבלת דיווחים חשובים על הדרך בה נראה האתר בחיפוש. אם אינכם מכירים את שמו של הכלי או גרוע מכך, יודעים כי לא נעשה בו או בכלי דומה לו שימוש על ידי חברת קידום האתרים או מנהל האתר- בחנו היטב את נותני השרות הפועלים מולכם. זהו כלי חשוב מאין כמוהו ולא סביר שבעבודה מקצועית ונכונה לא יעשה בו שימוש.
הכנסת מילות מפתח בדף שלא לצורך (Keyword Stuffing)
מקרה ספציפי קיצוני לזה (אבל עדיין נפוץ) יהיה הצגת אזור בדף בו יראו כל "הביטויים הנכונים" או "הקשורים" בהפרדת פסיקים, קו מפריד או אחר- שאלו את עצמכם אם זה בעבור הגולשים או בעבור גוגל- אם בעבור גוגל בלבד מומלץ, בחום, לוותר. תוכן עשיר ואיכותי אמור להכיל אל אלו כך או אחרת ותוכן אינו בהכרח טקסט "יבש". גם וידאו עם כתוביות יוכל לשמש לכך.
מה הייתם אתם מוסיפים לרשימה?