הסבר אודות מפות חום, כיצד הן יכולות לתרום להגדלת אחוז המרה ודוגמאות למספר שירותים המספקים אותן.

מפות חום הן אחד הכלים השימושיים ביותר כאשר אנחנו מתכוונים לבצע אופטימיזציה של אתרי אינטרנט או עמודי נחיתה. מפות חום הן לרוב סקריפטים פשוטים למדי שמקליטים את לחיצות העבר של המשתמשים ומתארים את האזורים הלחיצים יותר והלחיצים פחות בצורה גרפית. למשל, האזור ליד קישור שלוחצים עליו הרבה פעמיים יהיה בצבע אדום והאזורים שלוחצים עליהם בתדירות נמוכה יותר כמו פסקאות טקסט יהיו בצבע ירוק.

סביר להניח שבנקודה זו אתם שואלים את עצמכם למה בעצם אנחנו זקוקים למפות חום אם רוב הסיכויים הם שהגולשים בלאו הכי יילחצו על האלמנטים באתר שהכי חשובים לנו ואותם אנחנו יכולים לראות גם בדוחות Analytics. בנקודה זו חשוב להדגיש ששירותים כמו Google Analytics יכולים אמנם להציג סכמה של הקישורים (כולל באנרים או תמונות) השונים באתר ואיזה אחוז מן הגולשים לוחצים על כל קישור בעזרת דוח "Analytics  לדפי אתר" תחת "התנהגות", אבל הם מראים זאת בצורה של מספרים מוחלטים. לפיכך, עדיין אין לנו אפשרות לדעת אילו אזורים (ולא רק קישורים בודדים) נחשבים לחמים ואילו לקרים והאם יש רצף בין האזורים השונים.

כדי להמחיש את העניין, ניקח כמה דוגמאות ונסביר כיצד מפות חום יכולות לתרום לנו לשיפור חווית הגלישה באתר :

1.באנרים – אתרים רבים ממקמים באנרים ופרסומות בשוליים על מנת שלא "להפריע" לגולשים לגלוש באתר, אבל מכיוון שרוב הגולשים מוצפים בכל כך הרבה פרסומות, הם רגילים להתעלם בדיוק מהאזורים הללו ממש כמו שהם מריצים קדימה את הפרסומות כשהם צופים בתוכניות טלוויזיה בממיר מקליט…

2.תפריטי ניווט – לרוב האתרים כיום יש כמה תפריטי ניווט, לדוגמה, אחד ראשי ואחד משני. לפעמים התפריטים עצמם לא בולטים מספיק בגלל שילובי צבעים לא אופטימאליים או שהגולש כלל לא שם לב שהדף הנוכחי מכיל גם תפריט משני… יש גם תפריטים שנפתחים בלחיצה על אייקון מסוים באמצעות אנימציות, מה שנוטה לבלבל את הגולשים עוד יותר.

3.קישורים נחבאים – לעיתים דווקא את הקישורים החשובים ביותר כמו כאלו לטופס צור קשר או רישום לרשומת תפוצה אנחנו מצליחים להחביא מכיוון שאנחנו משתמשים באותו גודל פונט או צבע של יתר הקישורים, ואז למרות שיש לנו תנועה לאתר, כמות הלידים שנקבל תהיה נמוכה. מפות חום יכולות לעזור לנו לאתר את נקודות התורפה האלו.

4.תבנית ה – F – תבנית ה – F אומרת שרוב הגולשים קוראים את האתר בצורת F (ובאתרים בעברית כתמונת מראה של F). במילים אחרות, התוכן העליון ביותר בכיוון הטבעי של הקריאה הוא הנצפה ביותר, ולכן זהו האזור בו נרצה לשים את האלמנטים אליהם נרצה שהגולשים ישימו לב (ראו תמונה). מסיבה זו, ברוב האתרים שלא מותאמים לתבנית הזו, סביר להניח שנראה עדיין מפת חום המזכירה את האות F, אך היא תהיה מעוותת בצורה כזו או אחרת.

סוגים שונים של מפות חום

מכיוון שהעיקרון הבסיסי לפיו עובדות מפות החום הוא פשוט למדי, הרי שאפשר למצוא ברשת לא מעט סקריפטים שמספקים מפות חום בחינם כמו לדוגמה ClickHeat לצד מוצרים מסחריים כמו Crazy Egg או ClickTale (הישראלית). מפות החום בחינם דורשות מן המשתמש להתקין את המפה על השרת שלו באופן עצמאי ואם יש צורך למדוד את כל העמודים באתר במקביל, הדבר יכול להעמיס מאוד על משאבי השרת שלא צריך רק להקליט את כל הלחיצות הללו, אלא גם לאכסן אותן על מנת ליצור את המפה.

לעומת זאת, מפות חום בתשלום הן לרוב מוצרים שההתקנה שלהם פשוטה יותר והיא נעשית באמצעות הטמעה של קוד מסוים בחלק קבוע בכל דף בדומה לשירותים כמו Google Analytics והאתר רק שולח את הלחיצות השונות אל השרת הייעודי המפענח ויוצר את מפות החום. מלבד החיסכון במשאבים, מפות חום מסחריות מספקות תמיכה לאורך זמן, בעוד סקריפטים מסוימים לא עודכנו כבר מספר שנים טובות, מה שיכול לגרום לבעיות אבטחה או תאימות מול מערכות ניהול תוכן מסוימות.

עם זאת, חשוב גם לדעת התמחור של מפות חום למספר גדול של עמודים או ביקורים יכול להיות יקר למדי ולהגיע לעלות של מאות דולרים בחודש, כך שלפעמיים שווה להשקיע את הזמן ולהתקין מפת חום באופן עצמאי או אפילו לשכור מתכנת שיעשה זאת, במיוחד אם השרת של האתר הוא שרת ייעודי שרגיל להתמודד עם עומסי מידע.