אחת הקלישאות הנפוצות ביותר בשוק העבודה היא "לכל אחד יש בוס", גם לא למנהל החברה יש בוס שהוא צריך לדווח לו, גם לבעלי החברה יש תמיד מישהו לו הוא צריך לדווח ולא פעם הוא גם מקבל ממנו הוראות. לכן גם מי שעובד מהבית, בעולמות תוכן שונים באינטרנט ועל פניו נראה שהוא עצמאי לחלוטין, אין מעליו אף אחד, והוא לא צריך לדווח לאף אחד על העבודה שהוא עושה. זו טעות. גם הוא צריך לספק דין וחשבון למישהו, בין אם זה ללקוחות שלו ובין אם זה לגורמים אחרים.
אחת הדוגמאות הטובות לכך, אנחנו יכולים למצוא במסגרת תוכניות שותפים. על פניו, מי שנמצא בתוך תוכניות כאלה, פועל לבדו לקדם ולשווק עסקים במסגרת התוכנית, הוא אמור להחליט כיצד לעשות את זה, הוא יכול להשתמש בכלים שהתוכנית מציעה לו, הכל מתנהל בזמנו ועל פי יכולותיו, באופן כזה שהוא גם עומד בדרישות התוכנית, גם מאפשר לו לקדם את העסק ואת צרכיו, וכמובן להרוויח מכך שכר גבוה.
אך זה לא מדויק לגמרי, שכן לכל תוכניות שותפים יש מנהל, מה שנקרא בעגה המקצועית אפילאייט מנג'ר, אשר תפקידו לנהל את התוכנית כולה. הוא אחראי בין היתר על גיוס המשווקים, פיקוח ובקרה על כל תהליך העבודה שלהם, הוא בוחן את התוצאות שהם מספקים, הוא מעביר הצעות חדשות לשיווק עבור המשווקים כאשר הוא מקבל אותן, הוא האיש שמספק את כלי הפרסום המותאמים, וכן הוא עוזר בכל הצד הטכני, החל מיצירת מודעות וקישור למוצר או לשירות מסוים וכלה בהכנסת פרטי בנק למערכת או כל דבר אחר.
המנהל הוא גם הבוס
כמו שציינו בתחילת המאמר, גם למנהל יש בוס מעליו, מי שמחזיק את הרשת ומפעיל אותה, אך המנהל עצמו הוא הבוס של המקדמים, הוא האיש שנותן את ההוראות מצד אחד ומצד שני, הוא גם זה שמחליט מה מתאים ומי לא מתאים לעבודה זו. לכן גם ברשת שותפים, אשר על פניו העבודה במסגרתה מתנהלת בצורה שונה מעבודות רגילות, אנחנו נמצא תקשורת ומערכת יחסים בין מנהל לעובדים, גם אם זה לא בצורה דומה למה שאנחנו מכירים מכל עסק.
חשוב לומר, לשני הצדדים יש אינטרס אחד ברור, יצירת רווחים והשגת עמלות. מה שהמשווקים צריכים לדעת זה, שלמנהל יש אינטרס אישי בכך שהמשווק ירוויח כמה שיותר ולא אינטרס כללי שקיים אצל כל מנהל בכל מקום עבודה.
אם בכל תחום יש למנהל אינטרס שהעובדים יספקו תוצר גבוה, על מנת שהמקום ירוויח, וכך הבעלים או המנהלים הגדולים יראו שהעובדים שלו מספקים את הסחורה, הרי במקרה של אפיליאייט מנג'ר זה מעט שונה שכן הוא מקבל גם אחוזים מסוימים מהמכירות של המשווקים. במילים אחרות, המשווק מקבל עמלה על הרווח שהוא עושה עבור תוכנית השותפים, בהתאם לסוג התגמול של התוכנית, אך גם המנהל מרוויח מהרווח שהוא יוצר, ולכן יש לו אינטרס שהמשווקים יצליחו.
החשיבות של יחסים טובים עם המנהל שיווק
בכל מקום עבודה זה נכון וחשוב לשמור על יחסים טובים עם המנהל, בין אם זה בשביל ליצור סביבת עבודה נעימה ובין אם זה בשביל שיהיה ניתן להתפתח, להתקדם וליהנות מאפשרויות שונות. במקרה של תוכנית שותפים, יש לכך חשיבות מאוד גדולה.
ראשית, אם שומרים על יחסים טובים עם מנהל תוכנית שיווק השותפים, אז הוא יכול להעביר כמה שיותר הצעות ייחודיות, במקום שהוא יעביר אותן למשווקים אחרים. שנית, הוא ידאג לצ'פר בצורות שונות, כולל אפשרות להגדיל את העמלות והתגמולים שמקבלים מהתוכנית.
סביר להניח שאם עובדים הרבה זמן בתוכנית מסוימת ותחת מנהל ספציפי, אז עם הזמן יוצרים יחסי אמון וקרבה, וכך אפשר ליהנות מלא מעט תגמולים שונים. אם עושים עבודה טובה ומכינים רווחים יפים, אזי שהמנהל יוכל לצ'פר בצורות שונות. לכן גם לא משתלם לעבור בין תוכניות שונות אלא לנסות ולהתמיד כמה שיותר בתוכנית ספציפיות.
מה צריך בשביל להיות אפילאייט מנג'ר
להיות מנהל זה לא דבר פשוט, אפילו אם מדובר בתוכניות שותפים שהעובדים אינם נמצאים במשרד אלא עובדים מהבית, ואין צורך להשגיח עליהם שיבצעו את העבודה בשעות מסוימות אלא צריך לפקח שהעבודה מתבצעת והם מכינים רווחים.
בשביל להיות אפילאייט מנג'ר טוב, צריך לדעת לשכור את האנשים הנכונים, לזהות את היכולות שלהם לבצע את העבודה ברמה הטובה ביותר לטובת שיווק המוצרים או השירותים השונים. אך מעבר לכך, כפי שאנחנו יכולים להבין, מנהל טוב חייב לדעת לעבוד עם אנשים, לנהל אותם, להעניק להם את הכלים בשביל לבצע את העבודה המוטלת עליהם ברמה הגבוהה ביותר, ומצד שני, לדעת לפקח על העבודה, ובמידה והם אינם עושים את מה שמוטל עליהם, להעיר להם על כך ובמקרים מסוימים, גם להודיע להם, שאינם חלק מהתוכנית יותר.
צריך לזכור, אין בתוכניות שותפים יחסים של עובד-מעביד כפי שאנחנו מכירים ממקומות אחרים בשוק העבודה. מן הסתם, בעלי ומנהלי התוכנית חייבים לשלם לעובד את העמלות שמגיעות לו, אך הם לא אמורים לשלם לו ביטוח ומסים, מכאן שהם גם לא חייבים לספק לו מכתב פיטורים וכל מה שכרוך בכך, אם הם מחליטים להוציא אותו מהתוכנית.
לסיום, אין ספק שהצלחה של תוכנית שותפים תלויה לא מעט ביכולת של המנהל לבצע את עבודתו כנדרש. מנהל טוב יכול להשפיע על הצלחת התוכנית לא פחות מאשר המשווקים עצמם וכן המוצרים או השירותים שהתוכנית מקדמת.