עדכון 5.2023: בניית מיתוג אישי ברשת רלוונטית יותר מתמיד. היות ומאמר זה נכתב (על ידי איתי ברנר, יש לציין) לפני כעשור, חשוב שהוספת תג הכותב כבר מ-2014 לא מציגה בתוצאות את התמונה לצד כותרת ותיאור הדף שנכתב על ידי אותו הכותב. למרות זאת, בשל חשיבות E.E.A.T לדירוג תוכן וספציפית, שקלול מרכיב הסמכות לתוכן ודירוגו (כאשר סמכות מושפעת בין היתר מסמכות הכותב), עדיין יש טעם להשתמש בתגית Rel Author. בניית מיתוג חזק ברשת עובדת היטב עם קבלת סמכות מגוגל. ברגע שהגולש מוצא אתכם, בכל חיפוש, הוא תופס אתכם כאוטוריטות. על כן ישנה חשיבות לביצוע עבודה כמותית לצד עבודה איכותית. טוב שהיום ישנם כלי AI המאפשרים לנו לסער מוחות על תוכן רלוונטי ולכתוב תוכן איכותי ביתר קלות ומהירות להשגת תוצאות קידום חזקות ברשת.
באיזה כלים אפשר להשתמש על מנת לבנות מיתוג אישי ברשת ועל מה כדאי לכתוב?
בניית מיתוג אישי ברשת היא אחת מן המשימות שבתור בעלי עסקים קטנים או פרילנסרים אנחנו הרבה פעמיים לא משקיעים בהן את המשאבים הנכונים ואפשר ממש להגיד שבמקרה הזה הסנדלר הולך יחף. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שעל מנת לבצע מיתוג אישי אפקטיבי, אין לנו בררה אלא לבצע מחקר מקיף ולמצוא את הכלים וערוצי השיווק הכי רלוונטיים לתחום העיסוק הספציפי שלנו. גם לאחר שכבר מצאנו אותם, אנחנו עדיין צריכים להשקיע זמן ביצירת התכנים עצמם, תכנים מקוריים ומעניינים שגם מי שמעולם לא שמע עלינו ירצה לקרוא אותם…
החדשות הטובות הן שזה הרבה פחות מסובך ממה שזה נשמע על הנייר, ובאמצעות כמה צעדים פשוטים נוכל לייעל מאוד את התהליך :
איפה הקהל שלנו נמצא?
השאלה הראשונה אותה אתם צריכים לשאול את עצמכם היא היכן הקהל שלכם נמצא, ותתפלאו, אבל התשובה הנכונה היא לא בהכרח פייסבוק. לדוגמה, אם אתם קוראים את הפוסט הזה, סביר להניח שיש לכם קשר כזה או אחר לקהילת המשווקים והמקדמים באינטרנט, וחלק גדול ממנה מפגין נוכחות מרשימה גם בגוגל פלוס שבמהלך השנים בהן היא קיימת, הצליחה ליצור לעצמה שם של רשת המיועדת לאנשי טכנולוגיה והיא אף מספקת לא מעט כלים להפיץ את התכנים שלכם ולמתג את הקיר האישי שלכם באופן טוב יותר מאשר בפייסבוק. למשל, אם אתם צוברים מספר גדול של עוקבים, אתם יכולים לשלוח להם התראה על כל פוסט חדש שאתם מעלים ישירות דרך הדואר האלקטרוני (כמובן שעדיף להשתמש באופציה הזו בתדירות סבירה).
באופן דומה, אם אתם עוסקים בתחום הגרפיקה או העיצוב, כדאי לכם להשקיע גם בחשבון אינסטגרם. אמנם הקישור לאתרי אינטרנט חיצונים לא מאוד בולט שם, אבל מספיק להבליט את השם שלכם כדי שהוא יהפוך לזכיר.
דוגמה אחרת נוגעת לתחום עורכי הדין ברשת הישראלית, בה יש שליטה בלתי מעורערת של מספר אתרים גדולים, ועדיף לכם להפגין נוכחות גם בפורומים ובמאגרי המאמרים אותם אתרים אלו מספקים מלבד במדיה החברתית, שם אפשר להגיד שאדם לאדם זאב.
אגב, אם אתם בכל זאת מחליטים להשתמש בפרופיל אישי למיתוג האישי שלכם בפייסבוק, זכרו שאתם יכולים לצבור עד 5000 חברים לכל היותר, זאת לעומת עמוד עסקי שיכולים להיות לו מספר בלתי מוגבל של אוהדים (אך הוא אינו יכול להגיב בדיונים על קירות פרטיים של גולשים או קבוצות).
בניית אתר ייעודי או בלוג ושימוש באוואטר
בניית אתר ייעודי לעצמכם היא צעד שיכול מאוד לתרום למיתוג האישי שלכם בעיקר בפן של שליטה בתוצאות החיפוש וכל הנושא של מיתוג שלילי : כל עוד המיתוג שלכם ברשת מסתמך אך ורק על אתרים חיצונים, אין לכם בעצם שליטה מלאה באופן בו אתם מוצגים ברשת והדבר יכול לגרום לאחוז גבוה יחסית של תוצאות לא מחמיאות. מצד שני, ברגע בו יש לכם אתר, לרוב לא נדרש הרבה על מנת לגרום לו להופיע במקום הראשון בחיפוש על שמכם (לרוב מספיקים כמה קישורים מאתרים אחרים או אפילו תגובות בבלוגים).
לצורך המשימה הזו, גם ניהול של בלוג קטן או אתר הבנוי מכמה עמודים סטאטיים היושב על וורדפרס יכול להספיק בהחלט, וההוצאה הכספית העיקרית כאן אם ישנה היא בדרך כלל על עיצוב לוגו או גרפיקה לבלוג. יתרון נוסף הוא שפוסטים שנכתבים בוורדפרס לרוב מופיעים בגוגל מספר שניות לאחר הפרסום שלהם ואפשר לשלוח "פינגים" לבלוגרים אחרים שיופיעו בתוך ציטוטים בתגובות בפוסטים שלהם (דרך מצוינת לחשוף את עצמכם לגולשים חדשים).
ואגב, גם אם בחרתם להשתמש ב – WordPress וגם אם לא, רצוי שתפתחו חשבון באתר Gravatar.com ותצמידו אל כתובת הדואר האלקטרוני שלכם תמונה מוקטנת שתלווה אתם מאתר לאתר ברשת.
תג כותב rel author
תג כותב היא עוד דרך מצוינת למתג את עצמכם ברשת, והפעם ישירות בתוך עמודי התוצאות של גוגל, כאשר תמונת הכותב שלכם מופיעה ליד תוצאת חיפוש שאתם מקושרים אליה (לדוגמה, מאמר שכתבתם באתר מסוים). הקישור עצמו הוא די פשוט ומתבצע באמצעות הוספת האתר לרשימת האתרים שאתם כותבים אליהם בחשבון הגוגל פלוס. לאחר מכן עליכם לעקוב אחר ההוראות של גוגל או להשתמש בתוסף ייעודי.
בכל מקרה, חשוב לדעת שהוספת תג הכותב לעמודי התוצאות אינה ודאית ותלויה גם במאפיינים של כל אתר ואתר, מספר העוקבים שלכם וכנראה גם בפידבק אותו אתם מקבלים על פוסטים בחשבון עצמו. כל המדדים האלו נועדו להעריך את הסמכותיות שלכם ולמנוע מצב בו עמודי התוצאות יוצפו על ידי פרופיל פיקטיביים.
על מה לכתוב?
לסיום, השאלה על מה לכתוב היא שאלת השאלות (אלא אם כן אתם באמת מבססים את רוב העבודה שלכם על רשתות חברתיות ויזואליות). כמובן שאפשר לקחת כל נושא שנשמע לכם חם או כזה שהמתחרים שלכם כותבים עליו ולנסות לכתוב עליו טוב יותר מאחרים (מפתיע לגלות כמה מאמרים או אפילו ידיעות חדשותיות פשוט מועתקות מילה במילה מאתרים באנגלית). העניין הוא שלרוב לא מדובר במשימה פשוטה כל כך ואחרי שנושא הופך להיות יותר מדי טרנדי וחדשותי, הוא ממאיס את עצמו על הקוראים. כעת יש לכם בעצם שתי אפשרויות :
1.לנסות לכתוב על הנושא מזווית שונה או לכתוב עליו דעה לא פופולארית במטרה לעורר דיון (רק שימו לב שאתם באמת עומדים מאחורי מה שאתם כותבים).
2.לנסות לקחת נושא פחות מדובר ולהפנות אליו את הזרקור. במקרה הזה רצוי שתכתבו הן על סמך הידע המקצועי שלכם והן על סמך נתונים שאתם מוצאים ברשת או בספרות מקצועית עם הפניה לכל המקורות הרלוונטיים (מקור יכול להיות אפילו קישור). לא פחות חשוב לבנות את המאמר בצורה שתהיה נוחה לקריאה, להפריד בין פסקאות וכותרות משנה.
בכל מקרה, נסו לראות אילו תגובות אתם מקבלים וללמוד מכך גם להמשך. ככל שתתנסו בכך יותר, כך סביר להניח שתוכלו להבחין ביתר קלות בין תגובה אותנטית עם ביקורת אמיתית ובין תגובה מתלהמת שאולי נכתבה על ידי מתחרה או בעל אינטרס אחר.
בהצלחה!