על אף צמיחתם של רשתות חברתיות חדשות, פייסבוק ואינסטגרם עדיין ממשיכים להוביל במספר המשתמשים, מספר המשתמשים החודשיים הפועלים וגם באחוז המעורבות של גולשים. פייסבוק הייתה הראשונה לשנות את מה שחשבנו על רשתות חברתיות והראשונה להרחיב את המדינה החברתית למערכת עסקית. פייסבוק ואינסטגרם עבדו קשה על גישור הפערים בין 2 הפלטפורמות ועשו התאמות כדי להסתנכרן מבחינת פוסטים משותפים, מיקום, אפשרות לשיתוף סטורי ועוד.
למרות שיש הרבה אפשרויות חדשות למשווקים קמפיינים בפלטפורמות הללו, חשוב לזכור שלא תמיד מה שעובד טוב כשמפרסמים בפייסבוק יעבוד טוב גם שמפרסמים באינסטגרם ולהיפך. בואו נעבור על כמה הבדלים בין הפלטפורמות ונעזור לכם להבין מה יותר מתאים לעסק שלכם?
התפלגות לפי דמוגרפיה – הקהל הצעיר באינסטגרם
התחשבות בנתונים דמוגרפיים יכול להקל משמעותית על יצירת בחירת המדיה החברתית הנכונה עבורכם. אחד ההבדלים המרכזיים שעולים הוא בסיס המשתמשים הצעיר באינסטגרם. רוב משתמשי האינסטגרם הפעילים הם מתחת לגיל 30 ורבים מהם בשנות העשרים שלהם. ההבדל הזה מספק הזדמנות מצוינת למשווקים שרוצים להגיע לקהל יעד צעיר יותר. יחד עם זאת, היתרון של פייסבוק הוא שרוב הקהל המבוגר נמצא בפלטפורמה, שזה בדרך כלל קהל עם הכנסה גבוהה יותר עם כוונות רכישה גבוהות יותר. בחרו את הפלטפורמה והדמוגרפיה לפי הצורך של העסק והמוצר או השירות שאתם מוכרים. לדוגמא: פרסום של חברת השקעות יצליח יותר בפייסבוק מהאינסטגרם.
רמת מעורבות בפוסטים
אחד הפרמטרים המרכזיים שממקם את אינסטגרם קצת לפני פייסבוק זה רמת המעורבות בפוסטים. מחקרים מראים שבעמודים של מותגים יש הבדל של כמעט פי 2 ברמת המעורבות של גולשים באינסטגרם לעומת פייסבוק. חשוב לזכור שלא תמיד תקבלו מעורבות גבוהה יותר באינסטגרם ביחס לפייסבוק. יש כמה משתנים שנוגעים לאינטראקציות של גולשים עם הדפים העסקיים והאישיים שלנו. תמונות באינסטגרם יעוררו מעורבות גבוהה יותר מאשר בפייסבוק מכיוון שזו פלטפורמה המיועדת עבור תמונות. כשרוצים לפרסם טקסט עם ארוך בשילוב עם מדיה פייסבוק תהיה הפלטפורמה העדיפה.
פונקציונליות של הפלטפורמה
אי אפשר לבצע השוואה בין הפלטפורמות בלי להשוות את אופן השימוש בכל אחת מהרשתות החברתיות הללו. אמנם היא אינסטגרם מוגדרת כפלטפורמה ייעודית למדיה בלבד אך ההבדלים ביניהם יותר משמעותיים משחשבתם. פייסבוק היא פלטפורמה שבה ניתן להוציא מידע מעסקים או מותגים. דרך הדף העסקי שלהם תמצאו שעות פעילות, כתובת, המלצות ועוד. פייסבוק תמיד התמקדה בטקסט וריבוי פרטים וזו גם הסיבה שלפתוח פרופיל בפייסבוק לוקח זמן רב יותר.
אינסטגרם עוסקת בלהעביר חוויה אישית דרך תמונות וסרטונים. אנשים בדרך כלל לא יפתחו אינסטגרם כדי לברר שעות פעילות או כתובת של עסק. זה מה שהופך את אינסטגרם לפלטפורמה יעילה למותגים. פייסבוק, בשונה מאינסטגרם, מספקת לגולשים שלה מאות אפשרויות בפלטפורמה – הודעות, סרטונים, משחקים ועוד. בעוד שאינסטגרם ממוקדת יותר מבחינת הדברים שניתן לעשות בפלטפורמה. אינסטגרם אמנם מעוררת יותר מעורבות מכיוון שככה בנויה חווית המשתמש בפלטפורמה ומכיוון שהפוסטים בה הם ויזואליים. בפייסבוק, ניתן לייצר מעורבות עם כמה רגשות שונות ולא רק הלייק הסטנדרטי.
קידום ממומן – בפייסבוק או באינסטגרם?
כזה מגיע ליצירה, מעקב ודוחות על קמפיינים ממומנים, פייסבוק ואינסטגרם פלטפורמות מומלצות מאוד לקדם בהם. מדידת ה-ROI הכללי שלכם דרך מנהל המודעות יחס עם הסינרגיה בין 2 הפלטפורמות מניב הצלחה במעקב אחר מודעות. פייסבוק היא לא תחליף לאינסטגרם ואינסטגרם היא לא תחליף לפייסבוק. אתם חייבים לאפיין את קהל היעד שלכם ולחשוב על סוג התוכן שתפרסמו לפני שתבחרו בפייסבוק או אינסטגרם. השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא לא באיזה מהפלטפורמות להריץ קמפיין, אלא איך העסק שלכם יכול להשתמש בכל אחת מהפלטפרומות כדי להגיע לקהל היעד ולהגדיל את הנוכחות במדיות החברתיות.
איזה רשת חברתית טובה יותר עבור העסק שלכם?
טעות גדולות שעסקים ומותגים עושים היא להתייחס לאינסטגרם כמו לפייסבוק. תוכן שעובד בפייסבוק בצורה טובה לא תמיד יעבוד טוב גם באינסטגרם ולכן חשוב להתאים את התכנים הנכונים לכל פלטפורמה ולמדוד את הביצועים בכל אחת המפלטפורמות. תכנים חדשותיים המועברים בצורה טובה דרך טקסט יעבדו יותר טוב בפייסבוק בעוד שכל סוג תוכן ויזואלי יביא תוצאות מעולות באינסטגרם.
מכיוון ש-2 הפלטפורמות נמצאות בקידום ממומן תחת אותה מערכת פרסום וניתן לסנכרן פוסטים וסטורים ביניהן, מומלץ מאוד לעבוד על שתיהן במקביל ולבצע התאמות מבחינת הגודל של המדיה (מה שמתאים במידה לפוסט של פייסבוק לא מתאים בגודלו לסטורי של אינסטגרם). אם תצליחו לבצע התאמות מבחינה ויזואלית תוכלו לפרסם את התוכן שלכם ב-2 הפלטפרומות במקביל ולהנות מהקהל הנצבר גם בפייסבוק וגם באינסטגרם.
לסיכום
אינסטגרם ופייסבוק הן הרשתות החברתיות המובילות בעולם. פייסבוק מציגה כמעט 3 מיליארד משתמשים חודשיים כשאינסטגרם מציגה כ-1.4 מיליארד משתמשים פעילים (כמעט מחצית מפייסבוק). בעלי עסקים ומותגים צריכים לסנכרן את העמודי םהעסקיים בפייסבוק ואינסטגרם ולהנות מסנכרון מעולה ואפשרויות פרסום מעולות ל-2 הפלטפורמות. חשוב לדייק בסוג התוכן, בגדלים של המדיה ובקהל היעד הרלוונטי לכל תוכן שעולה לרשתות.
על הכותב
אור פיאלקוב, בן 38, מייסד ומנכ”ל חברת פיאלקוב דיגיטל, חברה המתמחה בפרסום בגוגל ומגוון ערוצים נוספים. מומחה שיווק באינסטגרם, מעביר סדנאות והרצאות בנושא שיווק בעזרת כלים מתקדמים לחברות וליחידים. הבעלים של EasyCloud, חברה שמנגישה Best WordPress Hosting בעזרת Cloudways לכל אחד. דרך חברות אחסון הענן הגדולות בעולם עם ממשק נוח, אבטחת אתרים מקסימלית ומחיר מעולה