(או איך להוסיף את אתרכם בתוצאות של פייסבוק ולעזור לו להופיע למעלה…)

עבור רוב האנשים, הביטוי קידום אתרים מתייחס לקידום אתרים בגוגל, בבינג או אולי בוואלה, שהם כולם מנועי חיפוש. הדבר אינו מפתיע: אם תחפשו "קידום אתרים" בגוגל, תמצאו מאות אתרים המבטיחים לכם מיקום בתוצאות החיפוש, של גוגל בעיקר. גוגל נחשב היום בעיני רבים כמנוע החיפוש הפופולארי ביותר, כזה שעשוי להביא לכם את התנועה הרלבנטית לאתרכם באופן היעיל ביותר.

הנחה זו נכונה, מחד, אולם מאידך, אינה לוקחת בחשבון את מה שיש לרשתות החברתיות להציע מבחינת פרסום וקידום אתרים. פייסבוק למשל, הוא רשת חברתית הגדלה מיום ליום, ואנשים עושים בה שימוש נרחב גם לצורך חיפוש אתרים המציעים שירותים ומוצרים שונים.

החיפוש בפייסבוק לא נעשה על ידי כל אחד, אך יש אנשים רבים המעדיפים לעיתים קרובות לנטוש את החיפוש הקונטקסטואלי בגוגל ולעבור לחיפוש מבוסס מעורבות קהילה. מתוך מטרה לקבל המלצות על שם מותג, מוצר, שירות וכדומה. בשעה שהחיפוש בגוגל עדיין תלוי במדד הרלוונטיות, אשר נגזר לא מעט מהשקעה בתכני אתר, קישורים חיצוניים כמותיים ואיכותיים ומדדים רבים, שאותם נדמה שניתן להטות. בחו"ל לפחות, נדמה שהחיפוש בפייסבוק עובד אך ורק על פי המלצות הגולשים ולפי עקרונות חיפוש חברתי.


קידום בפייסבוק מתחיל בהופעה בחיפוש

על מנת להבין את יסודות הקידום במנוע החיפוש של פייסבוק יש להבין כיצד פייסבוק מדרג את תוצאותיו. דבר ראשון, כדאי לפרט בנושא הכללות באינדקס התוצאות של פייסבוק.

החיפוש בפייסבוק יכול לכלול דפים משני סוגים:

  1. דף פייסבוק (ברור לא?)
  2. דף מאתרכם (הידעתם?)

בגוגל, הרלוונטיות של הקישורים, טקסט הקישור, כמות ואיכות הקישורים (מאילו אתרים אלו הגיעו) הם משתנים כמותיים אשר משפיעים לא מעט על ההחלטה מי רלוונטי יותר לדירוג. המחשבה מאחורי פטנט "פייג' ראנק", אשר עליו מתבססת השיטה, הייתה שככל שיותר אתרים ודפים מקשרים לדף באתר המדורג, כך הדבר עשוי לעזור לו בדירוג עבור ביטויים רלוונטיים אליו.
כמובן, מאחורי הקישור והאתר המקשר עמד, בסופו של דבר, מעשה אדם, כך שהקישור היווה למעשה "המלצה". קידום אתרים פועל, למעשה, להשיג יותר המלצות עבור דפי האתר, באמצעות שיפור חווית המשתמש באתר.

בדומה לגוגל, גם לפייסבוק יש מדד מרכזי לדירוג תוצאות. מדד זה הוא מדד ה"אוהדים", או בלשון פייסבוק, ה"לייקים", שמקבל האובייקט האמור. אובייקט זה יכול להיות פרופיל אישי, דף פייסבוק, קבוצה או אפילו אפליקציה. אולם שימו לב, לא מדובר בהכרח באוהדים מכל רחבי העולם, אלא רק באוהדים הקשורים אליכם, באמצעות המעגל החברתי שלכם.

חשוב להבין בנקודה זו, שלא מספר ה"לייקים" הוא זה שקובע בהכרח, אלא הקרבה החברתית של הדף לגולש המחפש. גם הפרסום בפייסבוק פועל באופן דומה, בהיותו מבוסס לא רק על מילות מפתח, אלא גם על קרבה דמוגרפית.

ככל שלדפים שלכם יהיו יותר אוהדים מתוך השיוך הדמוגרפי, כך סביר להניח שבאותו שיוך, תתקדמו בהדרגה גם בחיפוש. בפייסבוק (וגם ברשתות חברתיות אחרות) אינכם משקיעים כסף כדי להגיע למקומות הראשונים. במקום זאת, אתם משקיעים בחברויות עם האנשים הנכונים, אשר עבורם תהיו במקום הראשון, ושדרכם תוכלו להיחשף גם לאנשים נוספים רלוונטיים, במעגל החברתי שלהם.

כאשר אנחנו מבינים, תיאורטית, מה נדרש מאיתנו, הצעד הראשון יהיה לגרום לחיפוש בפייסבוק לכלול דפים רגילים מהאינטרנט (בשונה מדפי פייסבוק) כאופציה בתוצאות החיפוש.

הדבר נעשה בראש ובראשונה, באמצעות הצבעה על הדף כאובייקט חברתי. לשם כך יש צורך לכלול תגיות ספציפיות בדף העושות שימוש בפרוטוקול בשם OpenGraph, הפרוטוקול שבשימוש פייסבוק, וכן אובייקטים חברתיים כגון כפתור לייק בדף (חובה!) ותגובות המשתמשים שהגיעו לדף.


זהירות! הצד הטכני…

עדיין אין לכם כפתור Like? זה המקום בו תוכלו לקבל את הקוד להטמעת כפתור זה: http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like
(אני מודה, את שלי הוספתי בזה הרגע. אתם מוזמנים להיות הראשונים שילחצו עליו…)

ואם אינכם בעלי רקע טכני, מוטב יהיה להפנות את ההנחיות הבאות למתכנת, אשר יוכל להטמיע את הקוד עבורכם, בדפים אותם תבחרו.

על מנת לגרום לכך שהדפים באתרכם יהפכו לאובייקטים חברתיים יש להוסיף את הקוד הבא:

<html xmlns:og="http://opengraphprotocol.org/schema/" xmlns:fb="http://www.facebook.com/2008/f b m l"> לתוך תגית ה-html לפי הדוגמה לעיל. (אין צורך למחוק הגדרת xmlns אחרת, אלא פשוט להוסיף) בנוסף יש להוסיף את תגיות המטה הספציפיות: <meta property="og:title" content="The Rock"/> <meta property="og:type" content="movie"/> <meta property="og:url" content="h t t p://www.imdb.com/title/tt0117500/"/> <meta property="og:image" content="http://ia.media-imdb.com/rock.jpg"/>
הוסיפו אותן בין תגיות ה-head בדף (אזור תגיות המטה) (הערכים, כמובן, הם רק דוגמה לערכי דף באתר imdb.com – המקור לדוגמה בכתובת: http://developers.facebook.com/docs/opengraph שם תמצאו את כל ההסברים…בדוגמה לעיל הוכנה מספר רווחים בכתובות http על מנת של לייצר קישורים "שבורים" לדפים ברשת)

הצעתי היא לכלול גם ערכים, אשר אינם חובה, היות שעל פי טענת בעלי פייסבוק, ערכים הנוספים לערכים הבסיסיים יכולים לעזור לפייסבוק לכלול את הדף פעמים רבות יותר ובהזדמנויות שונות.


אם הדף שלכם לא מוצג בתוצאות, אין הדבר אומר שלא פעלתם נכון. זיכרו כי ה"לייק" הוא זה שקובע ולא הטמעת הקוד שלעיל. לדוגמא: חפשו את האתר Tripadvisor בתוצאות. שימו לב כיצד תוצאת האתר משתלבת בתוצאות (לחצו ועברו ישירות לאתר… המון לייקים!) זיכרו כי אתרים רבים אינם מופיעים בתוצאות וקשה לדעת מתי מנגנון הדירוג יציג אותם לקבוצה דמוגרפית מסוימת.

ערך נוסף (וחשוב!) לתועלת קידום אתרים אורגני, כפועל יוצא של הטמעת הרכיב, קשור לזה, שברגע שהדף שלכם מוגדר כאובייקט חברתי, תקבלו קישורים ישירים מדפי פרופיל של אובייקטים חברתיים אחרים, כדוגמת דפי פרופיל בפייסבוק של אנשים אשר לחצו על הלייק!

אז לחצו על כפתור הלייק ושיהיה לכולנו בהצלחה בקידום בפייסבוק!