למרות שלכאורה תגית המטא-תיאור (מטא דסקריפשן – Meta Description) אינה חלק מהתוכן, שאליו מתייחס מנוע החיפוש בבחינת תוכן הדף, זוהי בהחלט תגית חשובה. עם קצת ניסיון ומעט התאמה ניתן להעביר באמצעותה מסר נכון, שיופיע בתוצאות החיפוש. תגית Meta Description מאפשרת לנו לנסח את המסר השיווקי המדויק, אשר ייראה בתוצאת דף החיפוש של המנוע המציג תוצאות. לכל תוצאה ישנה כותרת ותחתיה – תיאור קצר של הדף באתר. בתהליך החשיבה שאנו משקיעים מלכתחילה בנושא התאמת מילת חיפוש לדף (או להפך – דף למילת חיפוש), אנו מניחים, שהגולש חשב על ביטוי, הקיש אותו, וכעת הוא ניצב אל מול התוצאות. במקרה זה, מובן שהמיקום קובע, אבל המסר השיווקי המוצג עמו הוא שני בחשיבותו.

לצורך הבהרה, כדאי לציין שבמערכות ניהול תוכן של אתרים בישראל נוהגים לכנות את תגית המטא-תיאור כשדה "תיאור" לדף או שדה "תיאור למנועי חיפוש". מומלץ לשאול את חברת בניית האתרים שלכם, ולבדוק היכן מגדירים את המסר הזה לכל דף ודף. חשוב ביותר, שאפשרות ההגדרה של תגית זו תהיה זמינה תמיד, לכל דף באתר.

לתגית מטא דסקריפשן שלושה שימושים עיקריים

  • א. לתאר בתמציתיות את תוכן הדף שאליו תפנה ההקלקה על תוצאת החיפוש
  • ב. לשמש כטקסט פרסומי /שיווקי קצר
  • ג. להדגיש בה את ביטויי המפתח בדרך אשר תבליט את תוצאת החיפוש עוד יותר (בהקשר למילת המפתח אשר על פיה בוצע החיפוש)

התיאור ארוך אבל יש גבול גם לאורך

למרות שניתן להכניס בתיאור הרבה יותר תווים מאשר בכותרת הדף למנועי החיפוש (שם אנחנו מוגבלים ל-60 תווים הנראים בתוצאה), עדיין כדאי לדעת, שישנה מגבלה. אם חורגים ממגבלה זו, גוגל יעדיף להציג איזור מתוך הדף שלנו בו הוזכר הביטוי לראשונה. מאחר שאין אנו מעוניינים באזכור אקראי מתוך טקסט, כדאי לשמור על מספר כללים:

כמות התווים גוגל יציג עד 160 תווים. יחד עם זאת, כדאי לקחת מרווח ביטחון, ולדעתי, מרווח זה עומד על לא יותר מ-153 תווים. איך ניתן לבדוק שאכן אין יותר מאשר 154 תווים? מערכות תוכן רבות להזנת פרטי הדף מראות שדה הזנה ברוחב דומה, כך שכתיבה העולה על כמות התווים האמורה, תגרום לטקסט להידחק. אפשרות פשוטה להשתמש בתוכנת כתיבה, אשר סופרת תוך כדי הקלדה את התווים והמילים. רוב תוכנות הכתיבה עושות כך. כדאי לציין, שבתיאור תוכן הדף במנוע "בינג", ייראו הרבה יותר תווים. עדיין עדיף כמובן להיצמד לכללים של גוגל, בהיותו מנוע החיפוש המקובל ביותר.

הדגשת מילת המפתח

בנוסף לביטוי המפתח אליו כיוונתם בדף, באופן מדויק וללא אותיות החיבור, ביטוי זה חייב להיות חלק מהתיאור, שכן בלעדיו התיאור לא יוצג תחת הכותרת בדך התוצאות. כדאי להקפיד שהביטוי יופיע בטקסט למעלה מפעם אחת, רצוי פעמיים ואף שלוש פעמים. שימו לב, שמנוע החיפוש מדגיש את הביטוי בכתב מודגש בתוצאה שלכם (כפי שמדגיש בכל התוצאות). חזרה על הביטוי מספר פעמים מבליטה את התוצאה שלכם בדף התוצאות.

כוונת הגולש

ממש כמו מודעות פרסומת, תיאור למנוע החיפוש אינו משהו שקל לכתוב. יחד עם זאת, לאור העובדה שהתיאור נועד לסייע לקידום האתר ו"לקלוע" לתוצאות חיפוש של ביטויים ספציפיים, כדאי לזכור שתיאור מטא זה הוא אחד מהתכנים היותר חשובים בהשפעתו על אחוז הכניסות לאתרכם. זכרו, כי לגולשים שונים ישנה כוונה שונה. אם תממשו את ציפיותיהם כבר בתיאור, יש לכם בהחלט סיכוי לגרום להם ללחוץ על התוצאה שלכם ולהיכנס לדף שלכם. חשוב לזכור, שלא כולם לוחצים אוטומטית על התוצאה הראשונה, יש רבים אשר בודקים את התיאור ונכנסים בהתאם למה שחיפשו…

כמה כללים לבניית תיאורים מנצחים בעבור הגולש

אומנות הפיתוי

תיאור "סקסי" ומפתה טוב יותר מתיאור יבש, אבל אל תתפארו, אם אין לכם במה. אמרו את האמת ורק את האמת! אם אין לכם דבר טוב להציע, כנראה שאתם צריכים לבדוק את המודל העסקי.

תיאור ממצה, אולם גם שיווקי

מצד אחד אתם רוצים לתאר בקצרה מה ימצאו אצלכם בדף, ומצד שני, כאמור, לסיים בהצעה שיווקית מפתה מבלי לא לחסוך באחד על חשבון השני.

תיאור למנועי חיפוש כפרסומת – למה אין זה מספיק

בשונה ממודעת פרסומת, למשל פרסום בגוגל (Google Adwords), שם הגולש לרוב כבר החליט על קנייתו והוא בבחינת "מכוון קנייה", עליכם להבין כי יתכן שהגולש נמצא עדיין בשלבי חיפוש האינפורמציה, ומעוניין לערוך מחקר קטן אודות החברה, המוצר או השירות. על כן, עליכם לצאת מנקודת ההנחה, שמודעת פרסומת רגילה לא תספיק במקרים כאלה, וצריך לספק ערך מוסף. מידע הניתן בחינם הוא דוגמה טובה לערך מוסף, אך יש לשקול בכובד ראש את דרך הצגתו.

מדידה, שינויים ובדיקה מחדש

בדומה ל פרסום בגוגל וממשק גוגל אדוורדס, אשר בהם תמצאו את מספר החשיפות, ההקלקות ויחסי ההמרה, כלי גוגל למנהלי אתרים מספק כיום גם מספר חשיפות לביטוי ואת מספר הכניסות לאתר דרכו. מומלץ לבדוק, אם המיקום הממוצע אינו משתנה לאורך זמן, האם שינוי בתכני תגית המטא-תיאור מביא לכניסות רבות יותר או פחות במהלך זמן סביר ולעדכן את התגית, עד אשר מגיעים למצב האופטימלי. בדיקה כזו מומלץ לערוך, בנפרד, גם עם הכותרת למנועי החיפוש (המטא טייטל).

מתי אין להשתמש בתגית מטא לתיאור

אם האתר שלכם מכיל מאות ואלפי דפים דינמיים נותרת לכם רק אחת מהאפשרויות הבאות:

  1. לבנות תיאור מטא דינמי, אשר מתחלף בהתאם למילת המפתח (פתרון תכנותי)
  2. לדאוג לכך, שהטקסט הסובב את מילת המפתח, באזכורה הראשון בטקסט השיווקי של כל דף ודף, ידגיש את מה שיש לכם להציע

האפשרות הראשונה היא אפשרות קלה למדי לביצוע בעבור מתכנת המבין את שפת האתר. יחד עם זאת כדאי לזכור, שלעתים התיאור, עם כל הכוונות הטובות, יוצא לא ברור ולא נכון. האפשרות השנייה היא להקדיש מחשבה לטקסט הסובב את מילת המפתח באזכור הראשון שלה, מאחר שאם אין תיאור מטא בדף, גוגל יבחר בטקסט זה ויציג אותו בתיאור. בעגה המקצועית הדבר נקרא ה- Snippet של הדף.

אם תגדירו תג מטה דסקריפשן ריק בדף, הדבר עלול להוות בעיה בהגדרה. אף אם הסיבה לכך אינה ברורה, תקבלו התרעה בכלי גוגל למנהלי אתרים באזור ההצעות לנושאי HTML על תגית "קצרה" מהרגיל. אם תגית מטא זו היא חלק אינטגרלי מהדף, ניתן באמצעות מערכות ניהול תוכן רבות לבקש להוסיף בה את הטקסט הסובב את הביטוי הראשון. כדי להימנע מן האפשרות שגוגל יבחר בטקסט זה לבדו. יש להפנים עיקרון אחד חשוב ביותר: אין לאפשר למערכת לקבוע תיאור קבוע ואחיד, אם אין תיאור אחר. נקיטה בדרך זו אינה מועילה. יתר על כן, גוגל עלול לפרש את הדבר כתקלה, שעליה תקבלו התראה בכלי גוגל למנהלי אתרים, בעבור תגיות תיאורי מטא כפולות.

אהבתם? במאמר הבא תוכלו לקרוא מידע קשור: כותרת למנועי חיפוש