מתכון "פשוט" להכנת פיתיון קישורים

כשהתחלתי לכתוב את הפוסט, חשבתי על סוגי פיתיונות הקישורים הקיימים. חלקם פתרונות תכנותיים הדורשים מבעל האתר לשכור את שירותיו של מתכנת שיכין עבורו ווידג'ט (אביזר), שבעלי אתרים אחרים יקבלו ממנו תועלת. כשמיפיתי את האפשרויות הבנתי, שבמרבית המקרים, כאשר מדובר בפתרון תכנותי, ההשקעה גבוהה ואינה מתאימה לעסקים קטנים וגם לא לכל תחום. לכן בחרתי לכתוב על פיתיון קישורים לבלוג שזה בהחלט כלי שכל בעל אתר יכול להשיג, בלי הרבה אמצעים מלבד רצון, יצירתיות והשקעה של זמן.

אז מה הרעיון, בעצם, בפיתיון קישורים בדמות פוסט בבלוג או דף תוכן?

זה מתחיל ברעיון מקורי, משעשע או ייחודי ממש, אשר יתפוס את תשומת לב הגולשים ויהיה נושא הכתיבה

  1. לאחר שהתוכן מתפרסם, מבצעים פעולת "ידוע" לפרסומו ברשת
  2. במידה והפיתיון מוצלח, הוא משיג את המטרה של קישורים לתוכן והכי חשוב, כפועל יוצא תנועה רלוונטית ואף חיזוק שם המותג

אבל זה ברמת הרעיון, כל זה לא יעבוד בלי…

תוכן שימושי

טוב זה הבסיס ממש, אבל כמה שזה נדוש, זה נכון. עד כמה שתהיה מקושר, לעניין קישורים טבעיים, בלי תוכן שימושי באתר אתה לא תקבל כאלו. אנשים נוטים לקשר, מן הסתם, למה שנמצא אונליין וככל שהתוכן נתפס כתוכן חדשני, יוצא דופן, מעניין או מבדר, כך סביר להניח שהוא יצבור אזכורים ברשת.

להיות מקושר

לבנות פיתיון קישורים אינו דבר קל בכלל. מעבר לעובדה שאתה צריך לדעת כיצד למצוא חן בעיני קהל היעד הפוטנציאלי, אתה צריך להיות, ברוב המקרים, בעל שם בתחום – אוטוריטה. לרוב מדובר בכותב שיש לו:

  1. קשרים טובים – אחד שנותן גם מבלי שמקבל, מאמין בקארמה חיובית
  2. יחסים טובים עם בלוגרים אחרים בתחומו(קורא ומגיב בבלוגים של אחרים)
  3. שם מותג מוכר שרבים כבר זוכרים
  4. תכנים מקוריים שפורסמו בעבר וכבר יצרו הדים

טייטל מסקרן או "מפוצץ"

כשחושבים על פתיון, צריך לזכור כי במקרים רבים הפיתיון ייחשף במקום בו פוטנציאל התנועה הוא הגבוה ביותר – גוגל כמובן. ולכן, רצוי להתחיל בהבנה שכותרת עסיסית היא זו אשר תביא כניסות והכניסות הן אלו אשר ייצרו, במקרים מסוימים, קישורים. הכול מתחיל, לכן, בכותרת למנועי חיפוש ותיאור הדף.

עטיפה נכונה לחבילה

לאחר שהגולשים נכנסו לדף, הדבר הבא שיש לקחת בחשבון הוא רושם ראשוני: כמה תמונות ממחישות (גם הומור עוזר!), ערך מוסף שנבנה בהדרגה (אל תחשפו את כל הקלפים בהתחלה) ומשהו טוב שנשמר לסוף, יכולים לעשות את כל ההבדל. תזכרו כי גם לאחר מבט חטוף אחד והתרשמות, מעטים הם אלו אשר יקראו את כל הפוסט מילה במילה. כותרות משנה מסקרנות, בולטים והדגשות יכולים גם כן לעזור לנראות הפוסט ולהעביר את המסר העיקרי.

לגרום להם לחזור

איך אנחנו גורמים לגולשים לחזור לפוסט? אולי אפשר לספק רשימה ארוכה ושימושית של מצרכים חשובים למתכון המנצח (במקרה של מקדמי אתרים למשל, פעמים רבות נתקלים ברשימת אינדקסים, אתרי מאמרים או רשימת כלי עבודה), חשוב שזו תהיה רשימה שמבטיחה להתעדכן ככל שיהיה צורך בפרטים חדשים, או בבדיקה והסרה של פרטים ישנים, כדי שהגולשים יבינו שהם מקבלים משהו בעל ערך ושווה להם לחזור…
איך חוזרים? בדרך כלל דרך "מועדפים" ואולי גם דרך הלינק ששמרו לעצמם באתר הסימניות המועדף עליהם. דיברנו על פיתיון קישורים, לא?

מחלוקת

כמעט בכל תחום ניתן לעורר מחלוקת, ואם יש לכם טיעונים טובים אז מדוע שלא תעלו אותם? דווקא בגלל העובדה שאתם לא חלק מהקונצנזוס, בעניין מסוים, הדעות שלכם יכולות להישמע למרחקים.

כאשר אתם מעלים מחלוקת בפוסט, אל תיקחו צד ותשאירו את הדברים לדיון הגולשים בתגובות. דווקא בזה שמשאירים לעיתים דברים פתוחים, אתם מאפשרים לבלוגרים אחרים להביע דעה. מעבר לזה, אתם עשויים לקומם עסקים אחרים בתחומכם המביעים, באופן מפורש, דעה אחרת.
בדיוק בנושא זה (המחלוקת…) אני רוצה לציין פוסט אחר שעלה באותו עניין של עידן שלומן מחברת SignUp. הפוסט מעלה השערה (מעבר להגדרות פיתיון הקישורים עצמו) מדוע זה לא ממש יעבוד בישראל. ברמת הכותרת חייבים להודות שזה מסקרן, לא?
הפוסט מסתיים בשאלה המופנית עבור הגולשים– האם פתיון קישורים יעבוד או לא בישראל והדיון צובר תאוצה…

אז איך עולים על רעיון בעצם?

אחד הקורסים שאהבתי יותר באוניברסיטה נקרא "יצירתיות בשיווק ובפתרון בעיות". למדתי ממנו עקרונות שנשארו איתי עד היום ובבסיסם עובדה אחת. ההמצאות המוצלחות ביותר אשר העשירו את בעליהם לא היו אלו אשר המציאו דברים יש מאין, אלא אשר לקחו דבר ועוד דבר וחיברו ביניהם, כך שנוצר דבר חדש וטוב יותר. אחרים שכפלו יתרונות של מוצר בסיסי "באריזה אחרת" או יצרו לדבר קיים, שימוש אחר ומועיל.
אפשר ללמוד הרבה על רעיונות מתוך הקיים ובמיוחד אם אתם כבר יודעים שדברים מסוימים מצליחים לעורר יותר עניין מאחרים. חשוב, כמובן, לעשות זאת בטעם ולהשקיע מספיק בדבר, על מנת שיראו את התועלת החדשה שהוא נותן. אם אתם באמת מחשיבים את עצמכם לכאלו שמבינים בתחום מסוים (ולהזכירכם זהו אחד מתנאי הסף), אז ודאי נתקלתם בפתיונות טובים בדרך, ייתכן גם שקישרתם לכאלו…

דוגמה אחת שחשבתי עליה, בתחומי, היא למשל לקיים סקר בנושא יתרונות חברת קידום אתרים מול מקדם אתרים עצמאי ולהיפך, ולנתח את נתוניו. להוסיף לזה את תגובות הגולשים בעניין היתרונות והחסרונות של כל צד. בהחלט נושא מעורר מחלוקת, לא?

אבל עכשיו לכשעלה הרעיון, מישהו כבר בטח יעשה את זה לפני… (טוב נו, אני מודה, זה רק הכיסוי, את הרעיונות הטובים באמת אני שומר לזמן בו באמת אוכל להפתיע 🙂

מה דעתכם לגבי השימוש בפיתיון קישורים? האם זה בהכרח מתאים לכל עסק? האם זו הדרך המומלצת ליצירת קישורים אמיתיים בשנת 2017? או שתעדיפו דרך אחרת, תובענית פחות?