בשנת 2013, נראה כי המלחמה בין גוגל לפייסבוק עוד רחוקה מסיום. בשעה שגוגל אינם מפסיקים להפתיע עם חידושים והמצאות ברשת החברתית, הצעירה יחסית, גוגל פלוס, באה המתחרה הותיקה ומשדרגת את יכולות מנוע החיפוש… מי ינצח? ימים יגידו.

אתמול חזינו בעוד סיבוב מעניין בין גוגל לפייסבוק, כאשר פייסבוק הכריזה על מנוע חיפוש חברתי "אמיתי" באמצעותו הגולשים יוכלו למצוא פריטים כמו שירים שקולעים לטעם המוזיקלי שלהם,  תמונות, משחקים ואפילו מסעדות (קריעת תיגר ברורה מול שרות חיפוש העסקים המקומיים של גוגל).

זה כמובן עדיין לא אומר שפייסבוק מהווה תחליף ראוי ליריבה אבל ראוי לזכור כי הגישה לכל הנתונים של פייסבוק עשויה לספק יתרון של ממש בכל מה שקשור ל"חיפוש חברתי".

וכעת, כאשר שתי הרשתות כל כך מתקרבות אחת לשנייה מבחינת הנישות שהן נכנסות אליהן, נשאלת השאלה מי תצא מהקרב הזה וידה על העליונה?
 

בצד ימין – פייסבוק

פייסבוק אמנם התחילה כפרויקט קטן של סטודנט במעונות , אך כיום מדובר ברשת החברתית הגדולה והפעילה ביותר בעולם, עם יותר ממיליארד משתמשים רשומים ,וכאשר בערך כחצי מהם מגודרים כמשתמשים פעילים. העניין הוא שפייסבוק גילתה מעט מאוחר מדי שמתוכן גולשים קצת קשה לעשות כסף, והלחץ של המשקיעים לאחר הנפקתה בבורסה לא העלימה את הבעיה ,אלא רק החריפה והעלתה אותה לפני השטח.

מסיבה זו, נראה שככל שעובר הזמן, כך יש בפייסבוק יותר ויותר פרסומות והגולשים מתחילים להרגיש שלא בנוח עם כל העניין, במיוחד באפליקציות השונות של פייסבוק שמיועדות למסכים קטנים יותר מאשר מסכי המחשב הרגילים. (אפילו בהשוואה לאלו של הנטבוקים).

היתרון הגדול של פייסבוק נעוץ במספר המשתמשים הגדול ובפחד של המשתמש הממוצע לעזוב את פייסבוק ולאבד את כל חבריו שלא יעשו איתו את המעבר לרשתות חברתיות אחרות.
 

בצד שמאל  – גוגל

בצד שמאל יש לנו את גוגל , חברה שפיתחה את מנוע החיפוש היעיל ביותר בעולם  ולמרות מה שאנשי ה – SEO אוהבים לחשוב, עדיין מספקת לגולשים תוצאות חיפוש טובות. במשך שנה שלמה ואולי אף יותר,  גוגל הכחישה שהיא מפתחת רשת חברתית, ואז הפתיעה לא מעט אנשים כאשר הציגה רשת בשם גוגל פלוס הזהה כמעט לחלוטין לפייסבוק.

למרות שהרשת הציגה כמה תכונות חדשות כמו המפגשים וירטואליים עם "החבר'ה" (Hangouts) והאפשרות להוסיף אנשים למעגל החברים בלי שהם יוסיפו את הצד השני באופן הדדי (בדומה לטוויטר), מרבית הנתונים שמגיעים מחברות המחקר, מגלים שהרשת עדיין סובלת ממספר נמוך של משתמשים פעילים, וגם המשתמשים האלו מורכבים מאוכלוסיה הומוגנית למדי של אנשים טכנולוגים אשר "חיים את הרשת".

כרגע היתרון הגדול של גוגל, מעבר לאינטגרציה של מנוע החיפוש, היא העובדה שהיא לא תלויה בפרסומות כדי להמשיך ולקדם את הרשת, זאת בעוד פייסבוק ממשיכה לעצבן את הגולשים עם עוד ועוד סוגים של פרסומות שונות ומשונות.
 

לא, זה לא הולך להיות נוק אאוט!

מכיוון שלכל אחת מן הרשתות יש לפחות תכונה אחת כבדת משקל שבזכותה יש לה יתרון משמעותי, קשה לחשוב על מצב שבו רשת אחת מצליחה לקבור את השנייה כמו שפייסבוק כמעט קברה את Myspace בעודה בחיים. עם זאת, בהחלט ייתכן שנראה נדידה של גולשים נוספים אל תוך גוגל פלוס שמציגה רשת בטוחה יותר מבחינת פרטיות הגולשים.

הכניסה של פייסבוק לתוך תחום החיפוש (כרגע, במים רדודים) אמנם תעזור לה , אבל כל עוד היא לא תהפוך להיות מנוע חיפוש "כללי", קשה להאמין שהגולשים באמת יזנחו את גוגל לטובתה, מעבר לכך שמאוד קשה להפעיל רשת חברתית ומנוע חיפוש זה לצד שזה , ועוד לצפות שהגולשים ישתמשו בשניהם באופן שווה מבחינת חלוקת הקשב והזמן.

לסיכום, הדבר היחיד שבטוח הוא שיהיה מעניין לצפות לאן יתקדם הקרב הזה ומה יהיו התותחים הכבדים שישלפו בהמשך… אנחנו נמשיך לצפות מהצד וליהנות מקרב מעניין במיוחד.