וואו, כמה שהפוסט הזה ישן. נכון לעדכון האחרון פינגווין הוא עדכון בזמן אמת (החל מספטמבר 2016) כך שייתכן שלא הכל מעודכן כאן אך בהחלט כדאי לקרוא כדי להבין את ההיסטוריה והמהות של עדכון הפינגווין – במה הוא פוגע וכיצד דווקא עתה, היום יותר מתמיד, קל "להשתחרר" מפגיעת העדכון ע"י עדכון קובץ ה-disavow כפי שמוצע במאמר. תהנו!

___________________________________________________________

אם עדיין לא שמעתם על החדשה האחרונה שמסעירה את עולם ה-SEO, זוהי ההזדמנות שלכם.

עדכון פינגווין גדול קרב ובא. בתחילת השנה התבטא מאט קאטס, מנהל תחום הספאם בגוגל ואמר כי צפוי לנו עדכון גדול השנה ואולי "אף הרבה לפני זה".
ובכן, השעה הגיעה. טוב, אולי הוא עדיין לא ממש כאן אולם בעוד מספר שבועות, לכל היותר, נרגיש אותו היטב.

עדכון הפינגווין הגדול והמשמעותי ביותר, כנראה עד כה, צפוי להתרחש.
משפט וחצי על ה"פינגווין" למי שעדיין לא קרא ושמע. מדובר באחד מעדכוני האלגוריתם "החדשים" יחסית במושגים של עדכוני גוגל בשנתיים האחרונות, עדכונים שממטרתם העיקרית לטענת גוגל היא להציף לראש התוצאות את האתרים שמגיע להם. בדרך, גוגל עושה זאת בעיקר תוך ביעור התוצאות של אלו שלהם לא (מגיע)… ולמי לא מגיע לטענת גוגל?
לא מגיע לכל מי שמנסה, לטענתם, לעשות מניפולציה על האלגוריתם. כלומר, עושה את דרכו בשביל להתקדם בגוגל ולא בשביל להציג בראש ובראשונה ערכים מוספים אמיתיים לגולש.
עדכון הפינגווין לא נוגע רק בקישורים, אומנם, אולם פעמים רבות האתרים הנפגעים הם בעיקר אתרים בהם הקישורים עשויים להתפס כקישורים בעייתיים.
בכל הקשור לאלמנטים האחרים כמו דחיסת מילות מפתח למשל, מרבית אנשי ה-SEO גם ככה נזהרו בשנים האחרונות כמו מאש. טוב, לא צמח מזה. קישורים לעומת זאת, מכל הסוגים והמינים היו כמעט תמיד, צו השעה. מניפולציות לא חסרו- קח מאמר מכותב תוכן זול ותפרסם אותו בכל אתר מאמרים בינוני- הרי כך תשיג יותר מקישור אחד. דאג שהביטוי לקידום יופיע בקישור לפחות ב-70% מהמקרים.. שלח את האתר לאתרי סימניות, שכתב את הפוסט ופרסם אותו במספר "אתרי תמיכה"…
לעניות דעתי, כמעט לא תמצאו כמעט חברה בישראל שנקייה מפעולות אלו- פעולות אשר פעם, נחשבו, לפחות בישראל, לשיטות "לגיטימיות" לתועלת הקידום. ואיך לא? הם באמת הראו תוצאות בזירת הקידום האורגני. הן החברות והן הלקוחות היו מרוצים. החברות- לא התקשו "בהשגת קישורים" כאלו והציגו עבודה והלקוחות, ראו מיקומים ותנועה נכנסת מחיפוש. ככה התרוממה לה "בועת הקישורים" והאינטרנט התמלא בתוכן שאין לו כל דורש.
למעשה, למרות שעדכון מסוג פינגווין כבר חל בעבר, אתרים רבים שקודמו בשיטה זו "חמקו מתחת לרדאר". אלא שהפעם, קשה להאמין שזה יהיה המקרה. אם בפעם הקודמת האלגוריתם "דלג" על אתרים רבים עם פרופיל קישורים מלאכותי – בעייתי, בעדכון זה, הוא (האלגוריתם) יהיה רגיש בהרבה לספאם קישורים.
בגוגל, טוענים, שבעל האתר הטיפוסי אינו צריך לדאוג. כל עוד לא נתת לחברה חיצונית לדאוג לך לקישורים, אתה מוגן. כל עוד לא קידמת את האתר במטרה להופיע בראש התוצאות החיפוש, מבלי להשקיע באמת קודם כל בחווית המשתמש באתר ושיווק אמיתי אונליין- אינך בסיכון.בינינו, כמה אתרים אתם מכירים, בתחומי תחרות בינונית עד גבוהה שלא ניסו לקדם את האתר שלהם בדרך אחת או אחרת שאינה הדרך אותה מציגה גוגל? הדרך שגוגל מציגה, עם כל הכבוד, אינה מתאימה תמיד לעסק הקטן והבינוני. לא לכל בעל עסק יש רצון וכח להתעסק בפיתוח האתר, איש קריאייטיב מבריק, איש קופירייטינג, מעצב מחונן או מחלקה שלמה מאלו. גוגל גם לא מצפים שיהיו לכם כאלו, להשקיע בפרסום זה קל יותר, מדיד זמין ובטח שמהיר יותר, מבחינת התוצאות שתראו. בפרסום, לרוב, גם תוכלו להתחיל בקטן. ב-SEO לא ממש.

בעלי אתרים, ייתכן וקיבלתם התרעה בזמן:
"תוך כמה שבועות" צייץ היום מאט בטוויטר, ואלפי עוקבים מיהרו לצייץ זאת מחדש ולהפיץ את הבשורה.
נותר לכם רק לחשוב מה תרצו לעשות כעת: האם תרצו לבקש להתנתק מכל אותם קישורים זולים?
גוגל נותנים לכם את האפשרות לבקש זאת כעת. לאחר העדכון הזה ועד העדכון הבא, לא תוכלו לומר לגוגל, לא ידענו.

מה שכן, במידה ותבחרו לנתק את עצמכם דרך כלי ה-Disavow, עליכם להחליט עכשיו. אם ישנם מספר שבועות עד העדכון (ובתקווה שיותר מחודש) עכשיו, זה הרגע האחרון ממש.
חשוב להבין שהזמן בו יקח לגוגל לעבד את הבקשות שלכם הוא בין חודש לחודשיים… אם תעשו זאת עכשיו, ייתכן ותספיקו. המלצה שלי, תנו למומחים לעשות את העבודה.
ממה תרצו (אולי) להתנתק?
אתרי מאמרים המפרסמים תוכן בכל נושא כמעט ללא מודרציה אמיתית– תוכן מקורי (זול) או תוכן מוספן (שעבר שינויים קטנים בתוכן על מנת שיהיה ניתן להפיץ גרסאות "שונות" ולהמנע מכפילות תוכן). מדוע גם תוכן מקורי זול? כי גם כותב מאמרים זול, שאינו בקיא בתחום בו הוא כותב פשוט משכתב אחרים. לרוב, ממקור אחד. ערך מוסף? ממש אין.
קישורי פורומים – כי זה מאוד הגיוני שמי שמבקר בפורום קידום אתרים ירצה ללחוץ על קישור חתימת המקדם. מאוד הגיוני שהוא הגיע לפורום מתוך צורך אמיתי לקבל שירות לביקורת ליקויי בנייה. מה לא?
השתלת קישורים למטרת קידום בפורומים היא, בעיני, הדרך הבזויה ביותר (ויסלחו לי המקדמים. מודה ומתוודה- גם אני עשיתי זאת בעבר)
קישורי סימניות – כי הדבר הכי חם זה להכנס לאתרי סימניות ולמצוא את הקישור הויראלי "ביקורת ליקויי בניה | שם חברה" ובתיאור – תיאור דף האתר למנועי חיפוש…
למעשה, ישנם לא מעט דוגמאות אחרות (ואני לא מדבר על מקרי קיצון כמו קישורים בקבלנות מפורומים ברוסית ויפנית או מקבץ קישורי בלוגים המקשרים לכל העולם ואישתו) כעקרון, ישנם לא מעט כלים בשוק אשר מתיימרים לסקור את הקישורים הבעייתיים אבל אין תחליף לעין הבוחנת. כנסו לפרופיל הקישורים של אתרכם בתוך כלי גוגל למנהלי אתרים (אם לא עשיתם זאת עדיין- מהרו!), הורידו את קובץ "כל הקישורים" ובחנו אחד אחד. האם יש בהם קישורים ותכנים שלא הייתם שמים באתרכם? את אלו, הייתי פוסל.למחמירים יותר, הייתי מציע לשאול את עצמם אם הקישורים שהם בודקים הם קישורים שהתקבלו\ ניתנו באישור בעלי האתר ובזכות (התוכן הטוב שלכם) או קישורים שהוצאו במטרה לקדם.
כל קישור שלא קיבל אישור אמיתי ונבחן בעיניים ביקורתיות מצד בעל האתר- עשוי להיות בעייתי, קחו זאת בחשבון.

אז מה אתם הולכים לעשות, כבר החלטתם? אולי כבר עשיתם?
שתפו אותי.