כיצד מתייחסים בעלי אתרים ומשווקים מטעמם לכלי החדש של גוגל להסרת קישורים? האם בניית קישורים בעידן החדש משאירה מקום לסחיטות ומניפולציות ומה הקשר בין זה לבין הכלי?

כאשר גוגל הוציאה את עדכון "פינגווין" במטרה לפגוע בכל אותם מקדמי אתרים שעושים שימוש יתר בקישורים כדי להעלות את דירוג האתר שלהם או הלקוחות שלהם, היא כנראה לא ציפתה לתרחיש שבו המקדמים יעברו מעיסוק אובססיבי בבניית קישורים לעיסוק אובססיבי בהסרת קישורים. למרות האמור לעיל, למרבה הצער, זה בדיוק מה שקרה!

מדוע?
הכלי לבניית קישורי ספאם - Xrumer

ובכן, התשובה היא פשוטה: מרגע שמקדמי האתרים הבינו, או לפחות שיערו, כי קישורים מסוימים גורמים לנזק אקטיבי לאתר שלהם, המקדמים יצאו מנקודת ההנחה, שהרבה יותר קל להסיר את הקישורים המזיקים מאשר לנסות ולבנות קישורים חדשים, במיוחד, כשכבר לא ברור אילו קישורים הם טובים ואילו לא.

מנקודה זו כדור השלג התגלגל מהר מאוד, וברחבי הרשת צצו עשרות מקדמים שהציעו שירותי הסרת קישורים. שירותים אלו הוצעו, במיוחד לטובת אותם מקדמים שהשתמשו בכלים אוטומטים ושירותים אחרים של בניית קישורים מסיבית ללא הבחנה. קל לזהות כאלו על ידי בחינת פרופיל הקישורים אולם לחלקם, אף לא היה להם אף צורך בכך…
אין דבר קל יותר מאשר להשתמש בתוכנה אשר מייצרת, לאתרים שונים, קישורים זולים בכמויות, כאשר לאחר השימוש בה (ולאחר שעבר זמן מה) פונים אותם רשעים אשר יצרו את הקישורים ישירות אל בעלי האתרים הספציפיים ומציעים להם שירות הסרת קישורים בעיתיים…

זוכרים את תיאורית הקונספירציה המדברת על כך שחברות האנטי וירוס יוצרות את הוירוסים כדי להציע למשתמשי המחשבים תרופה? אז זה פחות או יותר מה שקרה כאן, רק שהפעם זו לא הייתה קונספירציה…

גוגל מציעה תרופה משלה

לאחר שגוגל הבינה שבמקום לדכא את הספאמרים והמקדמים השחורים למחצה, היא פשוט נתנה להם מקצוע חדש, היא החליטה להציג כלי משלה שיאפשר לבעלי האתרים להורות לגוגל להתעלם מקישורים מסוימים. בכך היא בעצם הודתה שלקישורים מסוימים יש כנראה ערך שלילי, והאלגוריתם לא מסתפק בהתעלמות מאותם קישורים. אם למישהו יש עדיין ספק בכך, מאט קאטס בעצמו (ראש מחלקת המלחמה בספאם של גוגל) הודה בחצי פה שהכלי יכול לעזור למי שנפגע מפינגווין, לא לפני שהוא המליץ לנסות ולהסיר את הקישורים האלו בצורה ידנית.

למי שמכיר את היסטורית שחרור הכלים של גוגל, היה ברור שהכלי פותח תחת לחץ של זמן, במיוחד בשל הצורה הפרימיטיבית בה הוא עובד: אי אפשר פשוט להכניס כתובת של עמוד סורר לתוך הכלי, אלא חייבים להעלות קובץ טקסט לשרת של גוגל. גם לאחר שהקובץ נקלט בהצלחה, גוגל חייב לסרוק את כל הדפים מחדש ולבטל את ערך הקישורים שבהם, פעולה שלפי גוגל יכולה לקחת לא פחות מארבעה שבועות!

הכלי באמצעותו ניתן לבקש מגוגל להתעלם מקישורים

וזה עוד לא הכול

למעשה הכותרת של הפוסט הזה מטעה, ובמקרה שלנו יש למטבע שלושה צדדים, זאת מכיוון שגוגל בעצמה החלה לשלוח התראות על קישורים לא טבעיים שהיא מוצאת בתוך אתרים מסוימים ומבקשת בנימוס להסיר אותם, אחרת האתר מסתכן בהסרתו מהאינדקס.
בשבוע האחרון פורסם כי מקדמי אתרים שחורים (והפעם אי אפשר להתבלבל בצבע שלהם) החלו לנצל את ההודעות האלו כדי לנסות ולהתל במשתמשים אשר אינם יודעים איך המערכת פועלת. במקור, ההתראה על קישורים בעייתיים המקשרים לאתר נשלחת קודם כל לכלי מנהלי האתרים של גוגל (במידה וזה מוגדר לאתר) ורק משם היא עוברת לכתובת הדואר שמקושרת לחשבון הגוגל של מנהל האתר. אותם מקדמים הפועלים בשיטות הקידום השחור שלחו הודעות ישירות לכתובת המייל של מנהלי האתרים והתחזו לגוגל. למרות שבתוך Gmail יש פילטר שמראה מאיפה באמת נשלחה ההודעה (ראו תמונה), לפחות בעל אתר אחד נפל בפח, ורק אחרי ששלח לגוגל בקשת בחינה מחדש לאתר שלו, גילה שההודעה בכלל לא נשלחה מגוגל.

אגב, לאחרונה ביטלה גוגל את האפשרות לפתוח חשבון גוגל באמצעות כתובת שאינה כתובת Gmail… ייתכן וזו אחת הסיבות לכך. (גוגל איננה יכולה לפקח על שרתי דואר אחרים שיתריעו על הודעות מזויפות).

תמונת אילוסטרציה לתופעת הפישינג במייל

עשה ואל תעשה

לאור כל האמור לעיל, ניתן לנסח מספר כללים פשוטים של עשה ואל תעשה:

* תמיד מוטב לנסות ולהסיר קישורים בצורה ידנית , מכיוון שזו הדרך הטובה ביותר לבטל את "החתימה" שלהם אחת ולתמיד.
* גם אם משתמשים בשירותי הסרת קישורים, חשוב להסתייע בספק אמין שאפשר לסמוך על השקיפות שלו מולכם.
* הכלי להסרת קישורים אינו מטה קסמים ומי שלא יודע לאילו קישורים יש פוטנציאל הרסני, עדיף שייתן לאיש SEO בעל ניסיון להתעסק איתו.

לסיכום, ישנן ברשת כבר כמה עדויות אודות אתרים שראו שינוי חיובי, לאחר שימוש מושכל בכלי. יחד עם זאת, עדיין מוקדם לקבוע אם באמצעות שימוש נכון בו, ניתן להחזיר אתרים למצב שלפני פינגווין. חשוב לזכור שהסרת הקישורים לא רק מבטלת את הערך השלילי, אלא גם את הערך החיובי שהיה לקישורים האלו קודם, ולכן אין בררה, אלא לנסות ולקבל בזמן זה גם מספר קישורים איכותיים אשר יפצו על הירידה בכוח הקישורים הכולל, אשר מופנה לאתר.